Sondaj Magenta: la oras cu bicicleta se plimba doar copiii

În anii ’70 Olanda a redus utilizarea mașinilor în favoarea bicicletelor. În spatele acestei decizii a stat creșterea prețurilor la petrol, dar și numărul mare de accidente provocate de automobile cărora le cădeau victime bicicliștii, inclusiv copii. Acest fapt  a dat naștere mișcării „ Stop kindermoorden” (Nu omorâți copiii) inițiată de un jurnalist al cărui copil a decedat într-un accident în timp ce se plimba cu bicicleta. Infrastructura pentru bicicliști a fost extinsă și ameliorată, iar astăzi în orașe precum Amsterdam și Haga circa 70% din călătorii sunt făcute cu bicicleta. Magenta Consulting a decis să desfășoare un sondaj, pentru a cerceta șansele noastre de a trece la utilizarea mai intensivă a bicicletelor.

Cât de des se merge cu bicicleta în Moldova?

Infrastructură pentru ciclism, bună-rea, avem la Chișinău, dar cel mai mare număr de biciclete este concentrat în zona rurală și urbiile mici. Respondenții  sondajului Magenta, care locuiesc la Chișinău și Bălți mai degrabă nu au bicicletă decât au — 80% față de circa 20% care dispun în Chișinău și 89% ce nu dispun comparativ cu 10% ce au acasă bicicletă la Bălți. Dar aceasta s-ar putea explica prin faptul că în orașele unde traficul este mai intensiv călătoriile pe bicicletă încă nu sunt suficient de sigure. În același timp, dacă și dispun acasă de o bicicletă, aceasta este mai degrabă pentru copii.

În satele moldovenești bicicleta e mijloc de transport

Bicicletele, în zona rurală mai ales, sunt folosite cu preponderență ca mijloc de transport, pentru deplasarea zilnică la destinațiile necesare. De plăcere acestea sunt conduse mai mult de tinerii de 16-20 de ani, dar și de respondenții sondajului din categoria de vârstă 26-40 de ani, această tendință fiind probabil motivată de popularitatea în creștere a ciclismului ca sport plăcut și util pentru menținerea în formă. Cel mai puțin circulă cu bicicleta respondenții de 51-60 de ani.

Pe carosabil sau pe trotuar – cât de bine știm regulile de ciclism?

Îmbucurător este faptul că mai mult de jumătate din participanții la sondaj cunosc regulile de circulație cu bicicleta bine sau parțial. Totuși 21,6% se bazează pe intuiție și pe dexetritatea celorlalți participanți la trafic. Se pare că date statistice despre accidente cu implicarea bicicliștilor la noi se fac, dar aceasta nu înseamnă că ele nu se produc.

Aici— regulile de circulație cu bicicleta

La Magenta credem că oricât de modeste, încercările de creare a culturii ciclismului în Moldova trebuie susținute. O spunem din proprie experiență de bicicliști care își propun și bat noi recorduri în fiecare săptămână. Cel puțin, în perioada caldă a anului. Ciclismul este sănătos, motivant și este o bună activitate de consolidare a echipei după orele de serviciu. Aici — un link util cu regulile de circulație cu bicicleta, realizat de Locals.md

______________________________________________

Nota metodologică: datele au fost colectate și analizate de către compania Magenta Consulting prin intermediul sondajului efectuat la telefon pe un eșantion de 1123 de persoane cu vârstă între 16-60 de ani din întreaga republică. Datele au fost colectate în perioada 31 martie - 23 aprilie 2014.