Soare, plaje și agenții de turism

Există foarte puține persoane în lume, pentru care rostirea cuvântului "călătorie" nu le aduce un zâmbet pe buze. Desigur, vorbind de călătorii, fiecare persoană are preferinţe diferite. Unii aleg să se bucure de timpul liber într-un mod pasiv - relaxaţi pe plajă dimineaţa, plimbându-se prin restaurante seara și neapărat bucurându-se de un pui de somn  în briza aerului răcoritor de după-amiază. Alţii, însă, nu-și doresc să irosească niciun minut din concediu şi își planifică întreaga călătorie foarte detaliat: dimineaţa - o excursie la munte, după-amiaza - diving (scufundări sub apă), iar noaptea - turul orașului. În pofida faptului că se poate călători pe tot parcursul anului, marea majoritate a cetăţenilor noştri consideră turismul o activitate de vară.

Într-un studiu realizat de Magenta Consulting pe un eşantion de 3.000 de respondenţi din 132 de oraşe şi sate  în Republica Moldova, participanţii la studiu au fost rugaţi să răspundă la câteva întrebări despre preferinţele lor în domeniul turismului.

Încă din anii de școală, de la lecțiile de geografie, mulți dintre noi visează să viziteze Franţa cea romantică,  Anglia cea mereu în ceață şi, desigur, America cea mult râvnită. Totuși, realitatea de multe ori nu corespunde viselor noastre, şi, astfel, iarăși ne urcăm în un autobuz în drum spre România sau, cel puțin - în drum spre Ucraina. Sondajul a relevat că, în ciuda faptului că destinaţiile preferate sunt Franţa şi Italia, unde 46% şi, respectiv, 45% dintre respondenţi și-ar dori să călătorească, ponderea celor care și-au petrecut ultima vacanța în Ucraina este mult mai mare (71%). De asemenea, de când frontiera cu România a fost închisă, rândurile în fața Consulatului României sunt tot mai lungi și dispar doar în weekend. Fie că pleacă în vacanţă sau cu muncă, studiul demonstrează că, totuși, cetățenii noștri încă își vizitează destul de frecvent vecinii de frontieră(31%). În ultimii ani, stațiunile din Bulgaria și Turcia au devenit foarte populare. Referitor la alte destinaţii, cum ar fi Egiptul, tulburările politice şi rechinii periculoși au redus din atractivitatea țării. În plus, preţul acestor pachete de călătorie le face mai puțin accesibile și nu toți și le pot permite.

Fig. 1: Destinațiile turistice, %

Fig. 2: Notorietatea agențiilor de turism, %