Unele lucruri rămân a fi dulci

De această dată Magenta Consulting vine cu o analiză a mărcilor de ciocolată cunoscute și procurate în Republica Moldova. Datele au fost colectate în baza sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eşantion de 3000 respondenți, în 132 localități urbane și rurale (marja de eroare constituind ±1,7%).

În pădurile tropicale din continentul american, cu mulți ani în urmă a fost descoperit arborele de cacao. Pudra de cacao este obținută în urma prelucrării semințelor acestui arbore și se folosește la producerea ciocolatei. În cultura Aztecă băutura preparată din semințele de cacao era considerată regală, iar în cultura Maya - putea fi consumată doar la ocazii speciale. Mai târziu s-a descoperit că această băutură este mai gustoasă când e servită fierbinte și cu adaosul trestiei de zahăr, vaniliei și scorțișoarei. În secolul al XIX-lea, în urma Revoluției Industriale procesul de producere a ciocolatei a suferit mari schimbări, ceea ce dus la apariția acesteia într-o stare solidă. Procesul de creștere și recoltare a boabelor de cacao nu a fost supus modificărilor esențiale.

Ciocolata este un produs consumat din plăcere, iar delectarea cu ciocolată amăruie are efecte pozitive asupra sistemului circulator. Cea mai cunoscută marcă de ciocolată în tablete este Корона, aceasta fiind notorie printre 96% dintre respondenți. Pe locul doi și trei s-au poziționat produsele autohtone. Ciocolata Dor este cunoscută de 80% dintre participanți, iar Bucuria - de 62%. Alte mărci cunoscute ale producătorilor de ciocolată sunt: Milka (58%), Wispa (53%), Nestle (43%), Русский шоколад (35%), Dove (35%), Poiana (35%) și Свiточ (27%).

La întrebarea ce mărci preferă respondenții să procure, 81% dintre consumatorii de ciocolată aleg Корона. Preferințele respondenților de a procura această marcă este impresionantă. Aproape toate persoanele care cunosc marca dată, obișnuiesc şi să o cumpere. Nu putem spune același lucru despre celelalte tipuri de ciocolată, aici cota respondenților care consumă un tip anumit de ciocolată este cel puțin de două ori mai mică decât cota notorietății produsului propriu-zis. Ciocolata Dor este cunoscută în rândul consumatorilor de ciocolată cu o pondere de 80% , însă este aleasă doar de 35% dintre participanții la sondaj. Tableta Bucuria este cumpărată de o pătrime dintre respondenți, Milka - de 22% șiWispa - de 19%. Mărcile Dove, Nestle, Русский шоколад, Poiana și Свiточ sunt cumpărate cu o pondere mai joasă de 12%.

Figura 1:Ratingul mărcilor de ciocolată, N=2553, %

În ansamblu, fiecare a 5-a persoană nu consumă produsele susmenționate (21%), iar ponderea respondenților a căror decizie nu este influențată de marcă constituie 17%. Atunci când este simțită necesitatea achiziționării a unui anumit bun, în cele mai multe cazuri decizia de cumpărare este luată chiar în fața raftului. Nu foarte mulți rețin cu precizie prețul fiecărui produs și întreaga gamă a acestuia. La piață mergem atunci când în frigider "bate vântul" și chiar dacă nu este găsit produsul dorit, se achiziționează unul analogic sau de substituție, deoarece necesitatea oamenilor de a se alimenta nu este una opțională. Cazul ciocolatei nu prezintă o excepție și cu acest scop respondenții au fost rugați să specifice mărcile de ciocolată procurate ultima dată. 42 % dintre participanți au procurat ultima dată ciocolata Корона, 8% - Dor, 4% - Bucuria și cu mai puțin de 3% - Milka și Wispa.

Figura 2: Mărcile procurate ultima dată, N=2713, %

Ce îi face pe oameni să aleagă ciocolata pe care o cumpără? În cele mai multe cazuri este apreciat gustul, ponderea persoanelor care susțin această afirmație constituind 88%. Fiecare al 3-lea respondent este atras de brand. Decizia de a consuma o anumită marcă este influențată de preț la 28% dintre participanți, iar publicitatea mărcii și ambalajul ei este important pentru 12% și, respectiv, 11% dintre persoanele implicate în acest studiu.

Figura 3: Motivele de a procura o marca preferată, N=1850, %

Se spune că despre gusturi nu se discută, însă în cazul ciocolatei avem la dispoziție o varietate imensă de tipuri pentru fiecare. Ciocolată nu poate fi multă, iar arborii de cacao în pădurile tropicale ne ajung pe mulți ani înainte. Să aveți poftă!

Nota: Articolul poate fi citit în ziarul "Economist" din 1 iunie 2011.

http://economie.md/articole/show/2007/marketing

 

 

Vizualizări198 Share Tweet Plus