To stay or not to stay. Dilema angajaților de oficiu

Nu salariul este cel ce motivează angajații de oficiu din capitală. Experiența, dar și faptul că pur și simplu le place lucrul sunt motive mai importante pentru ei, arată studiul on-line desfășurat de Magenta Consulting.

Fenomenul are o explicație

Majoritatea respondenților sondajului sunt angajați la stat, iar în instituțiile publice salariile niciodată nu au fost mari. Posturile de muncă din ministere sau agenții guvernamentale sunt de cele mai multe ori solicitate de tineri, fiind o opțiune bună de a căpăta experiență și de a continua să aplice în practică ceea ce au învățat la facultate și ceea ce le place.

Este interesant că experiență este acel beneficiu, în căutarea căruia mulți tineri sunt gata să suporte un loc de muncă prost plătit, un colectiv neprietenos și un șef dificil. Acești angajați adeseori au și un termen limită pe care și-l stabilesc pentru sine atunci când înțeleg că acest loc de lucru nu este de invidiat – ”rabd 3 ani și mă angajez în altă parte”. Într-adevăr, analizând ziarele și anunțurile de angajare, adeseori poate fi observată cerința de ”3 ani experiență”. E bine că există și oportunități de a obține această experiență – există acele instituții de stat și unele companii private care ne mai primesc de pe băncile universității așa cum suntem verzi și naivi.

Fig. 1: Ce vă ține la postul actual de muncă?

Au trecut 3 ani, nu au trecut 3 ani – ce facem – rămânem sau plecăm?

Cei mai mulți respondenți ai acestui sondaj efectuat de Magenta Consulting care sunt angajați de oficiu, au mărturisit că au fost tentați să renunțe de cel puțin 2-3 ori la actualul post de muncă. Alții – de mai mult de 10 ori, iar unii și acum se gândesc să plece. 

Fig. 2: De câte ori v-ați gândit să demisionați de la postul actual de muncă?

Probabil, este firesc, dacă ai lucrat ceva timp în una și aceeași companie, să ai astfel de gânduri din când în când. Până la urmă, cum se spune în vestitul proverb – ”e bine acolo unde nu suntem noi”. Până la urmă este important ca aceste gânduri să apară doar din când în când și să nu să se transforme într-o idee fixe care îi vine angajatului odată ce el se trezește dimineața și nu îl părăsește până el se culcă seara.

Ce să facem ca să nu pățim așa?

Probabil, motivele pentru care un angajat este obsedat de gândurile de a părăsi locul de muncă ar putea fi împărțite în mai multe categorii. O categorie importantă este cea de relații interpersonale. Dacă nu trăim în armonie cu colectivul, chiar și cea mai interesantă muncă ar putea să devină neplăcută. Să sperăm că la un alt loc de muncă nu vor mai fi astfel de colegi, e optimist, dar nu prea realist. Uneori merită să ne gândim dacă putem depăși această situație analizând motivele personale care au dus la crearea conflictului – ce nu am făcut bine noi, fără ca să analizăm ce nu au făcut bine colegii noștri.

Nu tare demult a devenit în vogă conceptul de ”emotional intelligence”. Dacă încă nu ați auzit de acesta, vă recomandăm Wikipedia pentru a vă crea o impresie generală despre acest termen (http://en.wikipedia.org/wiki/Emotional_intelligence) și o carte pentru a face cunoștință mai apropiată cu acest termen - Daniel Goleman, ”Emotional Intelligence - Why It Can Matter More Than IQ”.

Precum a fost scris într-o altă carte - nuvela industrială a lui Tom DeMarko, ”The Deadline - A Novel About Project Management”, în unele cazuri, merită să ai în echipă o persoană care dispune de abilități profesionale nu chiar excelente dacă această persoană are un nivel înalt de ”emotional intelligence”  acest lucru ajută la o bună înțelegere în colectiv și la pacea și performanța altor angajați. Cine știe poate noi toți am putea să dezvoltăm acest talent în noi, chiar dacă capacitățile noastre profesionale sunt și ele extrem de bune. Atunci și tentația de a căuta un alt loc de muncă va apărea din ce în ce mai rar.

__________________________________________________________________________

Notă metodologică: Articolul despre posturile de muncă ce îi fac fericiți sau nu pe angajații de oficiu a fost realizat în baza sondajului on-line desfășurat de compania de consultanță și cercetări de marketing Magenta Consulting.