Setea – o afacere profitabilă. Preferinţele moldovenilor în materie de cvas

Au fost vremuri când lichidul era consumat doar pentru a potoli setea sau pentru a supraviețui. În zilele noastre e greu de imaginat un restaurant al cărui meniu la rubrica băuturi ar conține doar tipul de băutură apă plată, deși ideea ar putea fi una de succes cu vreo 5000 ani în urmă. În zilele noastre localurile au o gamă variată de băuturi alcoole și nealcoolice de diferită origine. Puțini se pot lăuda cu faptul că au încercat toate tipurile de băuturi, deoarece asortimentul acestora este unul foarte bogat, iar prețurile unor mărci se dovedesc a fi destul de mari. În cazul oamenilor fățarnici cu bugete mai restrânse lauda oricum persistă, însă acesta deseori ține de cantitatea consumată. Fiecare băutură are istoria și regiunea sa de proveniență. Una din băuturile populare în spațiul post-sovietic și Europa de est este cvasul. Acesta a fost inventat în Egiptul Antic și este făcut din secară sau pâine de secară. Cvasul are proprietatea de a potoli setea și conține de la 0.5% până la 2.6% alcool, dar din anumite motive consumând cvas nu se ciocnește, nu se spun toasturi și nu se consideră o băutură de colecție care se păstrează ani de zile. Magenta Consulting a efectuat acest studiu pentru a evidenția preferințele moldovenilor vizavi de cvas. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în 132 de localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ± 1,7%, la un interval de încredere de 95%).

Cvasul cel mai cunoscut este acel care se vinde la litru, fiind notoriu printre 63% dintre respondenți. Mărcile cunoscute ale producătorilor de cvas sunt: Chișinău (33%), Очаковский (32%), Kvass Kvass (32%), Ivan Cvasov (28), Spicușor (25%), Yes (21%), Boieresc (21%) și Оболонь (18%).

La întrebarea ce mărci preferă respondenții să procure, fiecare al doilea consumator de cvas îl alege pe acel comercializat la litru (51%). Nu putem spune același lucru despre celelalte mărci de cvas, aici cota participanților care consumă un alt tip de cvas este cel puțin de două ori mai mică. 19% dintre respondenți aleg marca Ivan Cvasov, 18% - Очаковский, 17% - Chișinău și 15% - Kvass Kvass.

Figura 1: Ratingul mărcilor de cvas, %

În ansamblu, fiecare a doua persoană nu procură cvas (58%). 14% dintre participanți au procurat ultima dată cvas la litru, 4% - Ivan Cvasov și câte 3% - Chișinău și Очаковский. Se pare că respondenții care nu consumă cvas dau preferință unor băuturi de substituție, folosesc climatizoare ori, pur și simplu, nu părăsesc domiciliu sau oficiul.

Figura 2: Mărci procurate ultima dată, N=1208, %

În ceea ce privește frecvența consumului de cvas, aceasta se deosebește mult în funcție de anotimp. Vara, zilnic beau cvas 7% dintre participanți, de 2-3 ori pe săptămână - 19%, o dată pe săptămână - 21% și de 2-3 ori pe lună - 16%. Iarna consumul de cvas se diminuează considerabil față de cantitatea consumată vară. Ponderea participanților care nu consumă iarna cvas este cu 41 p.p. mai mare decât vara (43%), iar cota celor care beau cvas mai rar decât o data pe lună este cu 18 p.p. mai mare iarna (40%). În pofida faptului că băutura propriu-zisă este una sezonieră, aceasta poate fi consumată și iarna, însă în acest caz nu are rost căutarea cvasului la litru pe străzi. Pare a fi stranie dorința de a consuma o băutură răcoritoare iarna, dar oamenii o pot face din plăcere față de gust sau cu scopul de a-și aminti de zilele călduroase de vară.

Figura 3: Frecvența consumului de cvas în funcție de anotimp, %

Nimic nu se compară cu un pahar rece de cvas într-o zi călduroasă de vară, cu excepția unui alt pahar de cvas rece.

Nota: Articolul poate fi citit în ziarul "Economist" din 27 iulie 2011.

 

Vizualizări226 Share Tweet Plus