Salariul rămâne a fi criteriul principal în alegerea unui job. Ce vor angajații moldoveni?

Timp de mai bine de 10 ani, în fiecare toamnă și primăvară, la Chișinău se desfășoară Târgul de Cariere – un eveniment care oferă companiilor diverse variante de employer branding, iar celor aflați în căutarea unui loc de muncă - oportunități profesionale. În această ediție de primăvară a Târgului au participat peste 30 de companii, unde au fost prezentate peste 1500 de posturi vacante.

Magenta Consulting merge la Târgul de Cariere de fiecare dată cu oferte de joburi. La fel, suntem prezenți pentru a afla care este impactul acestui eveniment, dar și ce își doresc angajații din Republica Moldova. Pe lângă aceasta, ne-am propus să evaluăm experiența angajaților în câmpul muncii și predispunerea acestora de a se muta în altă țară în perspectiva dezvoltării carierei.

Atragerea talentelor rămâne a fi o  provocare pentru companii în 2023, iar înainte de a compune sau actualiza un pachet de beneficii pentru potențialii angajații, specialiștii în resurse umane recomandă angajatorilor să analizeze atent datele ce exprimă nevoile angajaților.

 

 

1

Când vine vorba despre experiența de muncă, 48% dintre respondenții participanți la sondaj nu sunt angajați. 14% au o experiență de până la un an, 11% între 1 și 2 ani, iar 12% sunt angajați de peste 5 ani. Majoritatea respondenților (70%) sunt cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 ani.

Cei mai mulți sunt angajați în domeniile: comerț, turism, HoReCa, IT, marketing. Mai multe femei lucrează în domeniul comerț și retail iar mai mulți bărbați lucrează în IT.

80% dintre cei care nu lucrează la moment planifică să se angajeze în următorul an, iar 36% dintre cei care sunt încadrați în câmpul muncii planifică să își schimbe jobul în timpul apropiat.

2

Salariul rămâne a fi criteriul determinant în alegerea unui job. Mai mult de jumătate dintre respondenții care nu lucrează la moment (53%), s-ar angaja în câmpul muncii dacă ar avea un salariu convenabil. De două ori mai puțini au indicat posibilitatea de lucra acasă (23%) și de patru ori mai puțini posibilitatea de a avansa profesional (12%). Totodată, pentru respondenții cu studii universitare și post-universitare, existența beneficiilor adiționale pe lângă remunerare are o importanță mai mare (67%) în momentul angajării decât salariul (8%).

La fel, puțin peste jumătate dintre respodenți (51%), ar face o schimbare în carieră dacă ar avea un salariu mai mare comparativ cu cel pe care îl au la jobul actual. De două ori mai puțini au indicat că o avansare profesională i-ar influența să-și schimbe locul de muncă (21%). Femeile mai degrabă ar fi motivate de o avansare profesională decât bărbații, care ar fi determinați de un salariu mai bun ca să-și schimbe jobul – 26% comparativ cu 65%.

Locația companiei este un criteriu nesemnificativ în momentul alegerii sau schimbării unui job.

3

46% dintre respondenți ar dori să se angajeze în România, iar 54% și-ar dori o altă țară în afară de țara vecină pentru a-și dezvolta o carieră.

Mai multe femei decât bărbați ar dori să se mute în România pentru carieră, iar cei cu o experiență de muncă mai mare de 5 ani vor să se angajeze într-o altă țară decât România.  

În rândul celor interesați să lucreze într-o altă țară, au menționat țări ca: Anglia, Germania, SUA, Franța, Italia, Spania.

Dintre cei care nu sunt interesați să se mute în altă țară să lucreze, 87% au spus că nu au o companie locală în care ar dori să se angajeze.

Mihai Ivanov, Project Manager Târgul de Cariere, a declarat pentru Magenta Consulting că: „interesul companiilor din România pentru piața muncii din Republica Moldova este în continuare prezent și, la fiecare ediție, companiile participante își propun să recruteze noi talente în diverse domenii. Dacă în trecut candidații erau reticenți în ceea ce privește posibilitatea de a lucra în România, în prezent se observă o deschidere tot mai mare către oportunitățile care îți permit să lucrezi pentru un angajator din România, în special în rândul tinerilor. De asemenea, în momentul de față, persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă sunt tot mai interesate să afle care este salariul pentru un anumit job, astfel că pentru 45% dintre participanții la evenimentul din primăvara aceasta principalul motiv pentru care au venit la Târgul de Cariere a fost să afle ce salariu se oferă pentru un post despre care au auzit.

Piața muncii din Republica Moldova a evoluat semnificativ în ultimii ani și ne bucurăm că am reușit să fim și noi parte din acest proces. Pe viitor, ne dorim să continuăm să aducem atât companiile, cât și candidații mai aproape de îndeplinirea obiectivelor, prin adaptarea la tendințe și la nevoile mediului profesional local și nu numai.”

 

 

Perioada de colectare a avut loc înainte de evenimentul Târgul de Cariere în data de 31 Martie – 1 Aprilie 2023. Chestionarele s-au colectat în Chișinău, în locurile publice în apropiere de universități și oficii. Mărimea eșantionului: 154 respondenți din Chișinău cu vârsta curpinsă între 18 și 55 de ani.