Prima impresie

Unii spun că nu-ți ajunge o viață pentru a cunoaște un om, iar alții sunt de părerea că oamenii nu-și cunosc nici chiar propria persoană până la capăt. Identificarea valorilor sau a intereselor similare sporește probabilitatea de împrietenire a oamenilor. Prietenii reușesc să se cunoască mai în de aproape, însă chiar și aceștia se dovedesc a fi foarte diferiți între ei, în pofida faptului că fac parte din același cerc de amici și au interese similare. Sunt mai multe motive grație cărora suntem înconjurați de oamenii care ne sunt alături. Unul dintre acestea este prima impresie, iar aceasta se formează într-o perioadă foarte scurtă de timp. Avem la dispoziție multe teorii vizavi de fenomenul dat și anume din acest motiv Magenta Consulting a efectuat un studiu pentru a determina cât de mult contează pentru moldoveni această primă impresie. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în 25 de localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ± 1,7%, la un interval de încredere de 95%).

În ansamblu, prima impresie contează pentru fiecare al doilea moldovean (52%), iar ponderea respondenților pentru care impresia dată are o importantă relativă constituie 29%. Doar pentru fiecare al 5-lea participant la sondaj prima impresie nu contează.

Figura 1: Importanța primei impresii, N=2945, %

În funcție de sexul respondentului, se evidențiază diferențe în răspunsurile acestora. Ponderea femeilor pentru care prima impresie este una importantă e cu 6 p.p. mai mare decât cea a bărbaților. Acest lucru a mărit cu 4 p.p cota respondenților de sex masculin față de cea a sexului opus, pentru care această primă impresie nu contează. Deși diferența este doar de 6 p.p., femeile se lasă mai ușor influențate de prima impresie. Oare care ar fi motivul acestui fenomen?

Figura 2: Importanța primei impresii în funcție de sexul respondentului, N=1269, %

În funcție de criteriul vârstă, prima impresie contează cel mai mult pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14-19 ani (60%), aceeași categorie de vârstă având, totodată, și cota cea mai mică a participanților pentru care prima impresie nu contează (9%). O tendință inversă este observată la persoanele cu vârsta de peste 65 ani, aceștia au cea mai mare cotă a celor pentru care prima impresie nu contează (31%) și invers - cea mai mică pondere a participanților pentru care impresia propriu-zisă este importantă (38%).

Figura 3: Importanța primei impresii în funcție de vârsta respondentului, N=1269, %

Pentru a fi siguri că cel puțin fiecare a doua persoană cu care interacționați va fi impresionată de cunoștința cu dumneavoastră, urmați doi pași simpli: depuneți un efort doar în primele clipe ale cunoștinței, apoi treceți la modul obișnuit de a fi a dvs. și psihologia va face restul. Grație acestui scenariu, cel puțin fiecare al doilea va rămâne foarte entuziasmat, iar dvs., ca urmare, veți avea un bun nume pe o perioadă îndelungată de timp. Magenta Consulting vă dorește ca primele impresii să corespundă adevărului, iar acest adevăr să fie unul impresionant.

Vizualizări361 Share Tweet Plus