Plăcerea de a face shopping

Fiecare dintre noi are stilul său rafinat ce ține de modul de a se îmbrăca. Acesta deseori caracterizează posesorul unității vestimentare. Este bine știut că oamenii sunt diferiți, au gusturi diferite și diverse dimensiuni  fizice. Pe timpuri acest fapt provoca bătăi de cap când venea vorba despre înnoirea garderobei, deoarece confecționarea unei haine durează un timp anume. O bună invenție a fost deschiderea magazinelor, unde haina deja cusută poate fi aleasă în funcție de mărimea și formele fiecărui individ. Procesul de procurare a bunurilor în ultimul timp este numit shopping - (engl.). Această activitate presupune deplasarea la mall, la magazin sau piață, "irosirea" unui salariu lunar cel puțin, "pierdere" de timp și compania unei prietene, în cazul neîncrederii în propria alegere. În zilele noastre shoppingul a devenit un disconfort plăcut, deoarece tuturora le plac lucrurile noi, iar locurile amenajate pentru a face cumpărături au devenit mai confortabile și sunt vizitate nu numai cu scopul de a procura ceva. Este interesantă și analiza shoppingului moldovenesc, luând în considerare alegerea vagă, "reducerile" veșnice ancolate pe vitrinele magazinelor și prețurile promoționale care se dovedesc a fi exagerate, în comparație cu  țările ce au un nivel de trai decent. Compania Magenta Consulting și-a propus analiza acestei activități plăcute pentru unii și, probabil, neplăcute pentru alții. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 1289 de respondenți, în 25 de localități urbane (marja de eroare constituie ± 3%, la un nivel de încredere de 95%).

Participanții la sondaj au fost rugați să aprecieze pe o scală de la 1 până la 7 plăcerea de a face shopping, unde 1 - nu-mi place deloc, 7 - îmi place foarte mult și 4 - nici nu-mi place, nici nu-mi displace. Majoritatea respondenților preferă să facă shopping, ponderea celor care au apreciat cu nota 5 și mai sus plăcerea de a practica această activitate o constituie 55%. Ponderea persoanelor care au pus o notă mai joasă de mediu (3 și mai jos) o constituie 25%, iar 19%  dintre respondenți nici nu primesc plăcere de la shopping, nici nu sunt deranjați de activitatea propriu-zisă.

Figura 1: Plăcerea de a face shopping pe o scală de la 1 la 7, N=1183, %

Considerând aceeași scală de la 1 până la 7, ne-am propus să calculăm separat media bărbaților și cea a femeilor vizavi de plăcerea de a face shopping. Femeilor la place  această activitate (5.14), ceea ce nu poate fi spus despre bărbați, a căror medie relatează o atitudine aproape indiferentă (3.95). Este curios de ce shoppingul nu a obținut o medie mai înaltă. Ar fi cazul să spunem că lumea este deranjată de prețurile exagerate și bugetul pentru cumpărături care nu tot timpul oferă multe opțiuni ori e vorba de asortimentul sărac?

Tabel 1: Media plăcerii de a face shopping, pe o scală de la 1 la 7

Nu preferă să facă shopping doar 15% dintre femei, pe când ponderea bărbaților este cu 22 p.p. mai mare (37%). Din punct de vedere al statutului marital, cel mai mult merg cu bucurie la shopping persoanele aflate în concubinaj și celibatarii, cu ponderi de 65% și, respectiv, 61%. Există câteva explicații posibile ale acestui lucru. Dintr-un punct de vedere, ștampila în pașaport diminuează necesitatea de a atrage o persoană de sexul opus, iar din alt punct de vedere, grijile de familie ocupă marea parte a timpului liber și a bugetului disponibil. 

Pentru a evidenția diferențele între caracterul persoanelor care preferă shoppingul și care nu-l agreează, am selectat respondenții ce au notat plăcerea de a face shopping cu 1 - 2 (îi numim convențional "shopafobi") și cu 6 - 7 ("shopaholicii"). Diferența s-a dovedit a fi una destul de impresionantă. Persoanele care preferă să meargă la cumpărături citesc mai mult decât ceilalți. Aceasta demonstrează faptul că omul frumos la minte este frumos și la chip.

Figura 2: Obișnuința de a citi cărți în funcție de plăcerea de a face shopping, %

Ne-am propus să venim cu o informație prețioasă pentru "negustorii" secolului XXI cu ajutorul căreia aceștia vor afla ce factori trebuie eliminați pentru a nu respinge cumpărătorii. Analizând ponderile fobiilor celor care nu preferă shoppingul, putem spune că un mediu bun pentru a face cumpărături nu trebuie să fie la o la înălțime mare, să fie aglomerat, să nu aibă cranii pe produse, să aibă saloane de înfrumusețare, să restricționeze intrarea în complex a șerpilor, șoarecilor, insectelor și a fantomelor, să fie fără havuz, să fie luminos și destul de spațios. Este interesant faptul că respondenții care merg la shopping au mai multe fobii.

Figura 3: Fobiile moldovenilor în funcție de plăcerea de a face shopping, %

Magenta Consulting vă mulțumește pentru atenția acordată și dorește să aveți parte de shopping pe măsura așteptărilor dvs. 

 

Vizualizări300 Share Tweet Plus