On-line sau nu?

Atât dezovoltarea tehnologiilor informaționale și creșterea continuă a numărului utilizatorilor de internet, cât şi lipsa de timp tot mai vădită a angajaţilor, generată de goana continuă după salarii mari, impune transferarea tot mai multor activităţi în domeniul virtual. Astfel, oricine poate face o tură de shopping, fără a-şi părăsi canapeaua din sufrageria casei sale sau biroul în care lucrează, printr-un simplu click de mouse.  Comerţul on-line la nivel mondial a devenit o practică cât se poate de ordinară, datorită sesizării avantajelor oferite de aceste magazine.

În această ordine de idei, compania Magenta Consulting a efectuat un studiu prin intermediul căruia s-a evidenţiat specificul de utilizare a magazinelor on-line de către locuitorii Republicii Moldova. Datele au fost colectate prin intermediul Magenta National Screening, studiu efectuat pe un eşantion de 1400 respondenţi, din 24 localităţi a republicii.

Astfel, s-a evidenţiat faptul că din totalul respondenţilor, doar 8% au efectuat cumpărături prin intermediul magazinelor on-line, în acelaşi timp, 14% având încredere în aceste magazine. Cu toate că aceste cifre nu sunt impresionante, nivelul de încredere care întrece nivelul de utilizare, denotă un potenţial de creştere a utilizării lor. Dar, totodată, această discrepanţă scoate în evidenţă existenţa unor factori obiectivi care împiedică efectuarea cumpărăturilor pe internet.

Analiza multicriterială relevă cel mai înalt nivel de apelare la magazinele on-line printre persoanele cu vârsta de 20-24 de ani, dintre care 12% sau cu 4 puncte procentuale (p.p) peste eşantionul general. E de menţionat că, cel mai jos nivel de utilizare a acestor magazine se înregistrează printre cei cu vârsta de 30-34 ani (3% sau -5p.p). Totodată, cei mai activi clienţi ai magazinelor on-line sunt antreprenorii -13% (+5 p.p), persoanele cu venituri de peste 9 mii MDL (19% sau +8 p.p) sau între 5-7 mii MDL (12% sau +4 p.p) şi studii postuniversitare (14% sau +6 p.p). În dependenţă de sex, limbă vorbită şi regiunea în care locuiesc respondenţii, nu s-au înregistrat abateri semnificative pentru nivelul de utilizare a magazinelor virtuale.

Un nivel de încredere mai sporit faţă de magazinele on-line se înregistrează printre cei cu vârsta de 20-24 ani şi cei de peste 45 ani, bărbaţii, vorbitorii de limbă română, preponderent, locuitori ai regiunii de Centru a republicii (16% sau +2 p.p). Totodată, în funcţie de sfera de activitate a persoanelor intervievate se menţionează faptul că angajaţii companiilor private (16% sau+2 p.p) şi antreprenorii (17% sau +3 p.p) sunt cei mai încrezători în magazinele virtuale, iar în dependenţă de venituri, cei cu câștiguri de peste 7 mii MDL (17% sau +3 p.p). De asemenea, cei cu studii superioare se caracterizează prin a fi cei mai creduli în magazinele on-line.

Printre produsele pe care le-ar procura prin intermediul magazinelor virtuale, cel mai des au fost menţionate suvenirele şi cadourile, bifate de 47% dintre respondenţi. Concomitent, fiecare al patrulea ar procura electrocasnice sau produse alimentare, iar 22% dintre respondenţi au menţionat alte produse, printre care cel mai des menţionate au fost cărţile şi îmbrăcămintea.

Luând în considerare cele expuse mai sus, se poate concluziona că utilizarea magazinelor on-line rămâne a fi una modestă, dar, totuşi cu potenţial de creştere, grație nivelului de încredere ceva mai sporit. Iar pe de altă parte, acest nivel de utilizare se datorează ori lipsei de cunoaştere a acestui serviciu, ori faptului că moldovenii îşi pot permite luxul de a merge la shopping.