Nu berea le dăunează oamenilor, ci apa...”

Atitudinea față de consumul de bere poate fi foarte de diferită. Pe de o parte, berea are adepți care afirmă cu certitudine faptul că aceasta este folositoare, iar pe de altă parte, alții vorbesc despre daunele pe care aceasta le poate aduce și tot ei susțin că argumentele pozitive sunt inventate.

Visul unui bărbat tipic

Frecvent poate fi auzită gluma că bărbații, fiind însetați, sunt mai predispuși să procure o sticlă de bere în loc de  una cu apă. În visele unui bărbat tipic la o halbă de bere neapărat este nevoie și de un pește, de suluguni sau de un salam sărat. Pe lângă toate acestea, bineînțeles, este nevoie și de o discuție de suflet. Publicitatea creează imagini apetisante cu halbe de bere în fața cărora unui bărbat tipic îi este greu să reziste. Berea - este o vorba bună și posibilitatea de a te relaxa și de a savura gustul unei halbe de bere.

Este interesant, care este situația pe piața locală de bere din punct de vedere comercial? Răspunsul la această întrebare compania Magenta Consulting l-a primit în urma sondajului trimestrial Magenta National Screening. Este o cercetare care se efectuează pe un eșantion de 3000 de respondenți în 136 de orașe și sate din țară.

Figura 1: Notorietatea asistată a mărcilor de bere, N=2699, %

Precum a relevat studiul, marca de bere Chișinău deja a devenit o marcă națională, despre existența căreia știu majoritatea. Ponderea celor cărora termenul de bere li se asociază cu eticheta berii Chișinău constituie 88% (notorietatea spontană). Pe locul doi s-a poziționat marca Балтика - această marcă a fost numită de către 28% dintre respondenți. Urmează mărcile Старый Мельник, Tuborg și Белый медведь. Dacă e să vorbim despre notorietatea asistată, putem observa că rezultatele mărcii Chișinău ating 98%. Despre marca Балтика cunosc 70% dintre participanți. Este interesant faptul că în cazul liderului nu există deosebiri semnificative în funcție de mediul de trai, iar în cazul mărcii Балтика, ponderea celor din mediul rural este cu 26 p.p. mai mică, spre deosebire de cei din urban. Aceeași tendință poate fi observată și în cazul mărcii Старый Мельник și Белый медведь. Ar putea fi vorba despre susținerea produselor autohtone? Ori, mai degrabă, este vorba de distribuția reglementată în localitățile rurale. Consumatorul din mediul rural este mai puțin pretențios față de produsele procurate, însă este oare aceasta pricina sau cauza faptului că alegerea acestora în cele mai multe cazuri este mai modestă decât în localitățile urbane. Ce influențează alegerea consumatorului când este vorba despre bere? Conform rezultatelor studiului, un criteriu mai important pentru consumatori la procurarea berii este gustul băuturii (74%). Prețul accesibil, la fel, joacă un rol important: 44%.

Figura 2: Criteriile de procurare a berii, N=1487, %

Bere - pentru toți?...

În pofida opiniilor că berea nu dăunează sănătății și este chiar benefica, aceasta nu încetează a fi o băutură alcoolică și anume din acest motiv se vinde cu limită de vârstă. Este oare respectată această limită?...despre acest lucru ar fi mai bine să-i întrebăm pe minorii care pot fi observați în serile de vară în parc. Vorbind despre rezultatele cercetării și anume despre persoanele mature, putem observa că ponderea consumatorilor de bere este de 55%. Majoritatea preferă berea blondă (74%). Berea filtrată are o cerere mai bună față de acea nefiltrată: 61% față de 28%.

Brandurile sunt cunoscute prin aceea că noi procurăm produsele care se vând cu această denumire de marcă sau aceasta este, totuși, într-o măsură mare rezultatul fluxului permanent de informații care vine peste noi atunci când mergem pe stradă, în transport, ascultăm radio sau privim televizorul? În cazul mărcii Chișinău, ponderea consumatorilor care cel mai des procură această bere constituie 58%, ceea ce e mai puțin decât 98% dintre populație care cunoaște marca dată.

Sau poate, totuși, cvas?

Discuțiile despre daunele sau beneficiile berii, probabil, nu se vor încheia în timpul apropiat. În pofida faptului că și despre băuturile răcoritoare în componența cărora se conțin coloranți s-au spus multe, totuși, pe piață continuă să apară mărci noi, iar rafturile magazinelor nu se golesc. În cazul băuturilor răcoritoare, un rol important îl joacă gustul acesteia, ceea ce este valabil și în cazul berii. Publicitatea doar amintește omului despre bere și îi sugerează cum să-și potolească setea. Ca și alte băuturi alcoolice, berea este consumată în primul rând din plăcere. Însă este, totuși, o plăcere pentru cei cu 18 ani Împliniți - oameni maturi care pot lua decizii de sine stătător și care poartă răspundere pentru propria viață și sănătate. Din acest punct de vedere, publicitatea berii, care este considerată un atribut indispensabil al petrecerilor, trebuie, totuși, controlată. Pentru tineri berea poate fi înlocuită de cvas. Mai ales că în timpul producerii, procesele acestor două băuturi aproape că nu se deosebesc, iar cvasul nu conține alcool și plăcerea de a consuma cvas calitativ nu este mai mică.

Metodologie: Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ±1.7%, la un nivel de încredere de 95%).

*frază din piesa care a fost rostita în filmul "Не может быть"

Vizualizări300 Share Tweet Plus