Moldovenii fac cumpărături online. Sau nu?

Internetul, știm bine, de mulți ani reprezintă nu doar un canal de comunicare. Internetul este un mediu, o a doua lume, o lume virtuală în care au imigrat activități, structuri, profesii și societăți din lumea reală. Și dacă tot oamenii au început să petreacă o bună parte din timp în virtual, au început să se folosească și de serviciile magazinelor online. E mai rapid, mai simplu, necesită mai puțin efort - ești doar la câteva click-uri distanță de la achiziția dorită și cel mai des, e mai ieftin. Întrucât magazinele nu cheltuie sume enorme pentru chiria spațiilor comerciale și vânzători, pot să ofere un preț mai mic potențialilor cumpărători.

Interes sporit pentru tehnică

Așadar, Magenta Consulting a aflat cum privesc moldovenii cumpărăturile făcute în magazinele online. Studiul arată că populația Moldovei, rămâne în urmă față de majoritatea țărilor din occident, inclusiv și față de vecinii noștri din România, unde tendința de a face cumpărături online este în creștere de la un an la altul.

Pentru început, i-am întrebat pe moldovenii care se folosesc de internet, dacă se documentează online despre produsele pe care vor să le cumpere. 30% au răspuns că înainte de a cumpăra un telefon sau accesorii pentru acesta caută informații pe internet. Un pic mai puțini, 29% din moldoveni citesc recenzii online despre electrocasnice atunci când au de gând să-și doteze gospodăria. Iar câte 25% din respondenți susțin că se informează pe internet  înainte să-și cumpere un computer sau un automobil.

Despre telefoane și computere, cel mai des se documentează bărbații, locuitorii zonei de centru a Republicii Moldova și cei din mediul urban. De asemenea, această categorie de utilizatori este reprezentată de celibatari, cei ce nu au mai mult de 40 de ani, cu un venit de peste 5 mii de lei lunar.

Portretul utilizatorului de internet care caută păreri și informații despre electrocasnice înainte de a face achiziția, nu este foarte diferit de cel descris mai sus. Poate fi femeie sau bărbat, care locuiește în nordul sau centrul Moldovei, are între 25 și 50 de ani, este căsătorit sau în concubinaj, are studii superioare și câștigă de la 10 mii de lei în sus pe lună.

Sătenii cumpără electrocasnice în magazinele online

Totodată, am aflat câți dintre acești moldoveni, care se informează pe internet, ajung să cumpere online produsele de care au nevoie. Rezultatele sondajului realizat de Magenta arată că doar jumătate din cei care se documentează despre telefoanele și electrocasnicele pe care și le doresc, folosind internetul, le-au cumpărat cel puțin o dată din magazinele online, câte 14% pentru fiecare categorie.

Ceea ce privește computerele, doar 7% le cumpără de pe internet, din cele 25% care caută informații înainte de achiziție pe forumuri și pagini cu recenzii. Pentru moldovenii interesați de automobile, studiul arată că 5%, a cincea parte, ajung să se facă proprietari de mașină cu ajutorul internetului. Mai mulți sunt cei care își reînnoiesc garderoba online, 13% cumpără haine și 10% - încălțăminte.

Telefoanele sunt achiziționate din magazinele virtuale cu o pondere mai ridicată de către bărbați, cei ce vin din mediul urban, au între 18 și 40 de ani și un venit lunar ce oscilează între 10 și 20 de mii de lei. Moldovenii care cumpără electrocasnice online, spre deosebire de categoria care doar se documentează pe internet înainte de a le cumpăra, vin din mediul rural, au între 30 și 50 de ani, sunt marea majoritate divorțați și au un venit de peste 15 mii de lei.

Pe de altă parte, portretul moldoveanului care se îmbracă și se încalță de pe internet, este unul previzibil. Într-un număr mai mare, mai ales în cazul hainelor, sunt femei ce locuiesc în orașele din centrul și nordul Moldovei și sunt tinere - preponderent au între 16 și 20 de ani. Venitul acestei categorii de cumpărători online este de peste 15 mii de lei lunar.

Magenta a aflat că, printre moldoveni, tendința de face cumpărături online, fie ea și modestă comparativ cu statele din vest, există. Urmează doar să monitorizăm dacă acest comportament al consumatorilor din Republica Moldova va deveni unul popular sau nu.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 1129 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 22 septembrie – 8 octombrie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul interviurilor față în față.

Vizualizări837 Share Tweet Plus