Moldoveanul anului 2019

 Anul 2019 este unul plin de evenimente atât naționale, cât și internaționale, care au marcat întreaga lume. Austria și Taiwan legalizează căsătoriile între același sex, Qatar se retrage din OPEC după 50 de ani, China ajunge pe partea îndepărtată a lunii, Macedonia devine Macedonia de Nord, iar Event Horizon Telescope captează prima imagine a găurii negre făcute vreodată. 

În Moldova, anul 2019 a adus două guverne, au avut loc alegerile locale, iar economia țării nu pare să fi făcut vreun salt major spre bine; populația tinde să scadă, deși se pare că am pierdut poziția de țară cu cea mai rapidă scădere a populație, întâietatea aparținând Bulgariei.

 

 

Moldoveanul anului 2019 - modern sau tradiționalist?

Cum intră moldoveanul în noul deceniu, mai modernizat sau tradițiile rămân a fi importante și infiltrate adânc în subconștientul nostru mioritic?

În timp ce în țările dezvoltate shopping-ul online prevalează, în 2019 am aflat că moldovenii nu preferă să comande haine online, nu joacă video games, 63% nu fac sport, iar 41% din adulții din Moldova declară că nu accesează deloc internetul.

 

 

Însă, cel puțin la populația urbană, crește sentimentul de sustenabilitate și protecție a mediului. În 2011, 17% din populația urbană din Moldova separa gunoiul, iar jumătate l-ar fi sortat dacă ar fi avut posibilitatea. Opt ani mai târziu sondajul demonstrează că numărul acestora s-a mărit de patru ori: 72% dintre chișinăuieni obișnuiesc să sorteze gunoiul, 24% o fac cu fiecare tip de gunoi și 48% - parțial (unele sticle, cutii etc.).

 

 

Suntem mai tradiționaliști?

În schimb, Moldoveanul tradiționalist bea zilnic cafea, sărbătorește cu religiozitate Paștele (9 din 10 merg la biserică pentru a sfinți pasca și ouăle), serbează Ziua copiilor și 8 martie. O treime din Moldoveni citesc presa scrisă, preferă să meargă personal la magazin, unde, dacă e vorba de produsele alimentare, peste 50% citesc neapărat eticheta acestora sau măcar a unora dintre ele.

Conform unei analize cu referire la gradul de evlavie a țărilor Europene, realizată de către acei de la Pew Research Center, România este pe primul loc, fiind cea mai religioasă țară europeană, potrivit celor cinci criterii după care s-a desfășurat cercetarea.

Republica Moldova este pe locul 5 din 34 de țări participante. Iar la criteriul de Frecvență a rugăciunii, Moldova este pe primul loc.

 

 

În același timp, 90% dintre moldoveni se considera patrioți într-o oarecare măsură. Datele demonstrează că, odată cu vârsta, tendința de a se declara cu siguranță patriot crește. Astfel, în timp ce 53% dintre cetățenii din grupa de vârstă 18-29 de ani spun că sunt cu siguranță patrioți, 64% dintre persoanele cu vârsta între 30- 49 de ani și 71% cu vârsta de peste 50 de ani pretind aceeași stare.

Dacă sunt moldovenii moderni sau tradiționaliști, vă lăsăm pe voi să decideți sau să ne trimiteți opiniile voastre.

 

Metodologia:

1.     “Cât sport se face în Moldova” - sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 635 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 4%.  Datele au fost colectate în perioada 14 februarie – 7 martie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). 

2.    “Obiceiurile de utilizare ale internetului printre moldoveni” - sondaj realizat de Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), pe un eșantion de 1138 de persoane, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și o marjă de eroare de ±2.5%. Pentru această cercetare s-a utilizat metoda Day After Recall (DAR), iar datele au fost colectate cu ajutorul tabletelor prin metoda CAPI (interviu față în față). Perioada de colectare: 17 Octombrie – 11 Noiembrie 2018.

3.    “Și cu gunoiul ce facem?” – sondaj realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 951 de persoane, cu vârsta de 18+, locuitori ai capitalei, cu o marjă de eroare de +/- 3%. Datele au fost colectate în perioada iulie – august 2019 , prin metoda CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing).

4.    “Cum sărbătoresc moldovenii Paștele” – sondaj realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 420 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 5%. Datele au fost colectate în perioada 26 Martie – 15 Aprilie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).  

5.    “Cât ceai și câtă cafea preferă să consume moldovenii” – sondaj realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 635 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 4%.  Datele au fost colectate în perioada 14 februarie – 7 martie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

6.   “Ce vor femeile din Moldova în ziua de 8 Martie” - Sondaj realizat de Magenta Consulting pe un eșantion de 466 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 4%.  Datele au fost colectate în perioada 13 – 28 Februarie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

7.    “Atitudini față de relațiile de securitate bilaterale și multilaterale ale țării” – sondaj realizat de Magenta Consulting pe un eșantion de 2282 cetățeni, cu vârsta de 18+, cu o marjă de eroare +/- 2.1%, la un interval de încredere de 95%. Datele au fost colectate prin metoda CATI în perioada noiembrie 2017 – ianuarie 2018. 

Vizualizări639 Share Tweet Plus