Internet vs. ascensor...sau cum se schimbă atitudinea moldovenilor față de instrumentele de promovare?

Legendarul advertiser american William Bernbach spunea că ”publicitatea este puterea de convingere, iar convingerea este o artă.” Încă din antichitate oamenii au simţit nevoia de a difuza informație, apelând la desene și gravuri pentru a comunica despre evenimentele care îi preocupau. Astăzi, fenomenul publicității se schimbă foarte des, advertiserii fiind nevoiți să utilizeze toate canalele de publicitate disponibile pentru a ajunge la urechea (și inima) consumatorului.

În acest articol ne-am propus să aflăm preferinţele publicului vizavi de tipurile de publicitate. Datele au fost colectate în baza sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eşantion de 1400 respondenți, în 24 localități urbane.

Dacă facem o comparaţie cu datele colectate în luna noiembrie 2009, observăm că preferințele consumatorilor s-au schimbat nesemnificativ în favoarea promoțiilor și a reducerilor, care au obținut 60% în sondajul din luna mai 2010, iar degustațiile au acumulat 50% din preferințele publicului.

Figura 1. Rating-ul canalelor de publicitate printre populația autohtonă, %



E adevărat că lupta în publicitate se duce pe toate fronturile, agențiile inventând soluții tot mai ingenioase de plasare. Cu toate acestea, nu fiecare loc poate fi categorisit ca ”plasare creativă”. De exemplu, sondajul arată că respondenții sunt cel mai mult deranjați de publicitatea plasată în veceuri (51%), ascensoare (43%) și pe pubele (43%). Nu este de mirare că aceste locuri publice, destul de dezagreabile, impun consumatorul să își asocieze impresiile neplăcute cu produsul promovat, iar această analogie nu este una favorabilă pentru imaginea produsului.

Dacă unele tipuri de publicitate deranjează, altele ne lasă indiferenți. Astfel, canalele față de care rămân indiferenți cei mai mulți consumatori sunt cinematografele (52%), panourile din instituțiile publice (52%) și reclama din transportul public (50%). Așa cum am menționat și în perioada precedentă, acest fapt este unul mai mult pozitiv, pentru că publicul indiferent poate fi atras. Acest lucru, oricum se face cu măiestrie de către agenția de publicitate care implementează ideea.

Un subiect discutat tot mai des în rândul marketerilor este publicitatea online. Dacă în trimestrul IV al anului 2009, 31% dintre respondenți au declarat că le este interesantă publicitatea prin internet, acum, 6 luni mai târziu, această pondere a crescut până la 39%. Curios, dar în același timp, crește și preferința consumatorilor față de publicitatea TV (41%, în comparație cu 34% în noiembrie 2009), femeile dovedindu-se a fi mai atente la reclamele TV decât bărbații.

Să fie oare acesta un semn că publicul moldav devine tot mai selectiv față de calitatea publicității? Și dacă acesta este adevărul, cum vor reacționa marketerii autohtoni în această situație?