Hai la masă…

În zilele noastre oamenii sunt interesați de mai multe domenii de activitate, iar practicându-le, fiecare își potolește setea de cunoștințe. Hrana spirituală este una înalt apreciată de persoanele care duc o viață decentă și au un statut social mai înalt. Însă, oricât de trist ar suna, toate devin neimportante în momentul când vine "adevărata foame" - în sensul direct al acestui cuvânt (Maslow). Foamea este simțită, în mediu, de trei ori pe zi, iar persoanele angajate în câmpul muncii beneficiază de pauză pentru a o potoli. Angajații flămânzi nu sunt dintre cei mai productivi, dar e straniu de menționat că putem spune același lucru și despre acei sătui. E bine știut impactul unui prânz bun care are drept consecință sporirea dorinței de a nu face nimic și ușoara predispunere spre un "pui de somn". Pauza de masă este percepută diferit de fiecare individ în parte: pentru unii aceasta poate fi cel mai așteptat moment al zilei, cu excepția orei 18:00, iar pentru alții - o ocazie de a se vedea cu prietenii care lucrează prin apropiere. Magenta Consulting vine cu o analiză a preferințelor de a lua masa la prânz a angajaților din mediul urban și rural al republicii. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în 132 de localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ± 1,7%, la un interval de încredere de 95%).

Pauza de masă prezintă un interes deosebit nu doar pentru acei înfometați, ci și pentru localurile a căror meniuri conțin bucate pentru prânz sau business lunch, acestea, de regulă, fiind „avantajoase". Pentru a determina comportamentul participanților vizavi de obișnuința de a lua masa, au fost luate în considerare răspunsurile persoanelor angajate în câmpul muncii, ceea ce constituie 44% din totalul participanților la sondaj (N=3000). Cea mai mare pondere a angajaților obișnuiește să consume la pauza de masă bucate pregătite acasă. Astfel, 38% dintre participanți își iau mâncare de acasă, 36% - pleacă acasă pentru a lua masa, 21% - mănâncă la cantina de la serviciu, 8% - într-o cantină din oraș și 6% - fac comanda la serviciu. Fast fondurile, cafenelele și pizzeriile reprezintă alegerea minorității, ponderea acestora fiind mai mică de 4%.

Figura 1: Obișnuința de a lua pauza de masă, N=1080, %

De regulă, oamenii se străduiesc să mănânce cât mai gustos și la un preț avantajos. Aproape jumătate dintre angajați consumă, în mediu, la un prânz în valoare de până la 20 lei, 43% - 20-40 MDL, 8% - 40-60 MDL și doar 2 % - peste 60 MDL. E bine știut cum arată o masă atunci când moldovenii se adună, însă în zilele obișnuite, aceștia preferă una mai modestă. Este îmbucurător faptul că majoritatea angajaților reușesc să ia prânzul la un preț destul de convenabil.

Figura 2: Suma medie cheltuită la prânz în pauza de masă, N=930, %

Bărbații cheltuiesc mai mulți bani pentru un prânz decât femeile. Participantele plătesc pentru masa de la amiază până la 20 MDL într-o pondere mai mare cu 20 p.p. față de cota participanților (56%). Fiecare al doilea bărbat cheltuiește la o pauză de masă 20-40 MDL (cu 14 p.p. mai mult decât femeile). Fenomenul dat ar putea fi explicat de faptul că femeile mănâncă în proporții mai mici, astfel având mai mult grijă de siluetă și... buget. Femeile ar putea cheltui mai puțin, deoarece ele știu locurile unde produsele sunt mai proaspete și mai ieftine.

Figura 3: Suma medie cheltuită la prânz în pauza de masă în funcție de sexul respondentului, %

Magenta Consulting dorește să aveți parte de un prânz gustos, iar acesta să aibă o influență considerabilă asupra productivității dumneavoastră. Să aveți poftă!