Infografic: Cum se ascultă radio în Moldova?

Din propria experiență de lucru în domeniul plasării de publicitate, am observat că, majoritatea clienților (nu vorbim despre companii foarte mari sau corporații din Moldova), pe lângă canalele de comunicare uzuale – cum ar fi social media – își doresc apariții și la posturile radio. Plasarea unui spot publicitar la radio este, cu siguranță, mai ieftină decât plasarea la TV, nemaivorbind despre producerea acestuia. Dar la urechile a câtor dintre consumatori ajunge spotul radio? Noi am descoperit că, în Moldova, mai mulți sunt acei care privesc televizorul, în comparație cu cei care ascultă radio. Cine ascultă radio în Moldova? Ce posturi preferă? Să aflăm în articolul ce urmează.

Ascultăm radio cu mult mai puțin decât privim televizorul

Doar 1/3 dintre moldoveni spun că au ascultat radio în ziua precedentă sondajului. Este o diferență uimitoare în comparație cu consumul de TV, deoarece 71% din respondenți au afirmat că au privit televizorul în ziua precedentă sondajului. Și ca să punem lucrurile și mai mult în perspectivă - în anul 2018, tocmai 92% dintre adulții din Statele Unite declară că ascultă radio săptămânal, conform unui studiu recent, realizat de compania de cercetări, Nielsen. S-ar datora acest fapt stilului de viață diferit sau poate este vorba de conținutul pe care îl oferă posturile radio?

În Moldova, bărbații ascultă radio într-o proporție mai mare decât femeile, pe când femeile privesc televizorul mai mult. De asemenea, persoanele care conduc un automobil ascultă radio într-o proporție mai mare decât cele care nu au un automobil. Aceste două constatări sunt în relație directă: majoritatea conducătorilor auto în Republica Moldova sunt bărbați.

Radio se ascultă cel mai mult în regiunea de Centru (58% din cei care ascultă radio sunt din Centru, 24% - de la Sud și doar 18% - de la Nord). O treime sunt pensionari și 27% sunt persoane cu vârsta de până la 35 de ani. În regiunile rurale ale țării, radio se ascultă mai mult – aproape 60% dintre ascultători sunt din mediul sătesc.

Când ne place să ascultăm radio?

Cu toate că ne grăbim și suntem mereu ocupați, pentru radio găsim timp. În urma sondajului, am observat că audiența radio se bucură de 2 intervale de timp mai populare pe parcursul zilei (prime time), comparativ cu audiența TV, care are doar unul. Dacă televizorul se privește cel mai mult seara, între orele 20:00 și 21:15, radio se ascultă într-o măsură mai mare – de 2 ori pe zi. 08:00-09:30 și 13:00-14:00 sunt cele mai populare intervale de timp în care se ascultă radio. Acest fapt ar putea fi influențat de rutina zilnică – în Moldova radio se ascultă atunci când îți începi ziua (fie că iei micul dejun sau ești în drum spre lucru) și în pauza de masă. Așa cum o pondere semnificativă din cei care ascultă radio fac parte din clasa muncitoare, intervalul prime-time de la orele prânzului este justificat.

Suntem un popor cultural și preferințele de posturi radio o confirmă

Ne place să ascultăm posturile de radio care ne reprezintă cultural – vorbim aici de stațiile care rulează mai multă muzică populară și conținutul care ne amintește de casă. Aceasta ne prezintă și topul posturilor în rândul persoanelor care ascultă radio. La nivel de țară, Radio Noroc, Radio Moldova și Radio Plai ocupă primele locuri în preferințele consumatorilor. Tot aici observăm că marea majoritate a persoanelor care ascultă aceste posturi sunt din mediul rural al țării.

 

În Chișinău lucrurile se prezintă un pic altfel. În capitală - Radio Moldova, Radio Plai și Radio Noroc ocupă locurile 4, 5 și, respectiv, 6 în preferințele consumatorilor. Jurnal FM este pe primul loc în preferințele chișinăuienilor (17% menționează acest post), urmate de Kiss FM și Hit FM.

Iar dacă analizăm corelația dintre utilizatorii platformelor social media și preferințele acestora față de posturile radio, remarcăm niște tendințe interesante. Radio Noroc este preferat de utilizatorii Odnoklassniki și ocupă doar locul 5 în rândul utilizatorilor Instagram. Atât pentru utilizatorii Facebook, cât și pentru utilizatorii Instagram, Hit FM este lider în topul preferințelor.

Revenind la ideea de la care am început, și anume, – cum să optizimăm activitatea de plasare a publicității la posturile radio – cu siguranță că acesta este un canal de promovare care merită explorat, dar este bine de luat aminte unde ne plasăm și în ce intervale de timp și, mai ales, să nu uităm care ne este audiența.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), pe un eșantion de 1138 de persoane, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și o marjă de eroare de ±2.5%. Pentru această cercetare s-a utilizat metoda Day After Recall (DAR), iar datele au fost colectate cu ajutorul tabletelor prin metoda CAPI (interviu față în față). Perioada de colectare: 17 Octombrie – 11 Noiembrie 2018.
Vizualizări1390 Share Tweet Plus