Cine este turistul moldovean?

S-a constatat că, în 2011, europenii și-au petrecut 77% dintre vacanțele lor în propria țară, iar în 2017, 44% din bugetul total preconizat pentru vacanțe a fost cheltuit pentru turismul intern. Mai mult decât atât, 82% din bugetul europenilor pentru vacanțe este cheltuit în Uniunea Europeană și doar 3% - în Africa, 8% - în America, 6% - în Asia.

De regulă, turismul este perceput ca fiind un fenomen internațional. Turiștii călătoresc spre alte țări pentru a descoperi culturi noi, tradiții necunoscute, natură exotică sau o altă climă. Dar, statistica ne demonstrează că europenii călătoresc mai mult în propria țară decât peste hotare, iar importanța turiștilor în economie devine tot mai mare.

Campania #NeamPornit își propune să crească sectorul turismului intern și să motiveze localnicii să-și descopere propria țară. Efortul depus în campanie nu ține doar de motivare, dar și de dezvoltarea întregului sector, a agențiilor de turism, a domeniului hotelier, turismului cultural, rural etc.

În cadrul acestei campanii, Magenta Consulting a implementat un studiu național privind percepția moldovenilor față de turismul local. Datele acestui studiu vor ajuta prestatorii serviciilor de turism să înțeleagă necesitățile turistului local, capacitatea lui de plată, așteptările față de anumite tipuri de turism (activ/pasiv), ce și-ar dori acesta să viziteze/ să facă în timpul vacanțelor din interiorul țării. 

În primul articol, din seria ce urmează, vom prezenta caracteristicile turistului moldovean și vă vom propune câteva clasificări ale acestuia.

Clasificarea lui Cohen din 1972 cu referire la tipurile de turiști are la bază teoria că aceștia combină curiozitatea, căutând experiențe noi, cu asigurarea lucrurilor / elementelor familiare de acasă (securitate). Cohen a fost primul care a venit cu o repartizare bazată pe alte psihotipuri decât pe vârstă, sex, proveniență etc.

  

Turiștii moldoveni se împart aproape egal în acei care caută securitate/siguranță și acei care preferă mai multă aventură. Cei care optează pentru siguranță țin mai mult de Mass Tourism. Ei preferă turismul organizat cel mai des de agențiile de turism, nu vor să ia decizii de sine stătător, dar aleg pachete prestabilite de itinerarii, buget, cazare, mâncare etc. Cu toate că, în acest caz, turistul personal își exprimă părerea cu referire la traseu, totuși, vacanța este organizată de o agenție specializată.

Turiștii aventurieri (Explorers) sunt acei care își organizează singuri vacanța, caută destinații neobișnuite, însă pun accent pe confort în cazare și tind să se integreze în viața localnicilor și să iasă din mediul lor obișnuit. Drifterii, cei mai aventuroși turiști, iau decizii în timpul vacanței. Aceștia nu au un itinerar planificat cu anticipație, sunt flexibili și nu acordă prioritate confortului.

O altă clasificare a turiștilor este cea a lui Plog. Acesta afirmă că turiștii pot fi distribuiți în trei categorii, care au la bază personalități distincte: psychocentric, mid-centric, allocentric. Modelul lui Plog a fost publicat pentru prima dată în 1974 într-un articol cu titlul “De ce destinațiile turistice cresc și scad în popularitate”. Articolul sau, mai bine zis modelul, a fost fundamentat pe o cercetare sponsorizată de șase companii aeriene atât interne, cât și internaționale, producători de nave aeronautice și numeroase reviste de călătorii. Aceștia doreau să înțeleagă psihologia mai multor segmente de turiști.

Turistul psychocentric este conservator, tinde să fie reținut în activități și mai puțin aventurier. Preferă utilizarea unităților / aspectelor tipice pentru turiști. Lucrurile cunoscute, confortabile și sigure sunt o prioritate pentru acesta. Allocentricul caută experiențe noi și aventuri, optează pentru ieșirile spontane și este încrezător în sine. Preferă să exploreze lucruri noi, neobișnuite și îi place să cunoască și să intre în discuții cu persoane străine / noi. Mid-centricul cumulează caracteristici de la ambele tipuri prezentate supra.

Vârsta turiștilor în funcție de tipologie (Plog) 

Înțelegerea psihologică a necesităților turistului intern stă la baza dezvoltării ofertelor prestatorilor de servicii turistice. Mai mult ca atât, în urma descoperirilor lui Plog, s-a constatat cum anumite destinații turistice devin populare, își mențin sau își pierd din  popularitate.

Potrivit modelului pshycocentric-mid-allocentric, destinațiile turistice sunt “descoperite” inițial de allocentrici, aceștia fiind cei cărora le plac descoperirile noi, locurile neturistice. Reveniți acasă, dacă experiența lor a fost pozitivă, ei povestesc și îi îndeamnă și pe alți oameni să viziteze acele locuri. Fenomenul menționat face ca un număr mai mare de vizitatori să meargă spre acele destinații. Odată cu creșterea fluxului de oameni, apare necesitatea de infrastructură hotelieră, restaurante și alte servicii complementare. După ce zona devine populară pentru mid-centrics, ea începe să se dezvolte cu și mai multe extensii de agrement, restaurante, magazine, tururi etc, până când regiunea devine neatractivă pentru allocentrici.

Eventual, zona este deja confortabilă pentru psychocentrici, care devin principalul tip de turiști pentru ea. 

Luând în considerare că psyhocentricii reprezintă un număr mic raportat la numărul total de turiști, Plog spune că ulteriorul pas al zonei respective este să micșoreze prețurile pentru a rămâne competitivă.

O zonă turistică, în funcție de nivelul de dezvoltare sau popularitate, atrage diferite tipuri de turiști. Acest lucru, inclusiv modelul de dezvoltare al lui Plog, pot sta la baza strategiei de dezvoltare a diferitor atracții turistice moldovenești.

 

 

 

Nr. chestionare: în total la studiu au participat 2109 respondenți.

Acoperire: studiu reprezentativ național în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 25-55 de ani.

• Studiu Național CATI (Computer Assisted Telephone Interview) efectuat de operatorii Magenta. A fost utilizat un eșantion proporțional stratificat multistadial. Studiu este reprezentativ național în rândul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 25 și 55 de ani (indiferent dacă utilizează sau nu internetul).

• Studiu on-line: Participarea la studiu a fost promovată on-line în urma campaniei #neampornit. Chestionarele s-au colectat natural în rândul internauților, fără vreo limitare sau criteriu de eligibilitate, precum vârstă sau regiune. Majoritatea respondenților sunt din mun. Chișinău și au fost prezentați separat sub denumirea “Internauți preponderent din Chișinău”. În același timp, chestionarea online a permis colectarea răspunsurilor moldovenilor aflați în afara țării. Acești respondenți au fost prezentați separat sub cu denumirea ”Diaspora”.

 

PERIOADA DE COLECTARE: 19 mai – 3 iunie 2020