Adaugă prieten – află secrete

Lumi paralele

Universul paralel (ficțiune) sau realitatea alternativă - o lume ce există în paralel cu a noastră, dar independent de ea. Această entitate autonomă poate avea diferite dimensiuni - de la o regiune geografică mică până la un univers întreg. Într-o lume paralelă, evenimentele decurg după propriul curs al lucrurilor, ce poate fi altul decât al nostru într-o anumită măsură sau chiar complet diferit. [sursa - Wikipedia.org]

Acest concept ce a apărut la începutul secolului al XXI-lea, dar cu timpul și-a schimbat semnificația și acum a căpătat viață. Lumea virtuală este identică cu cea reală în privința particularităților relațiilor interpersonale și asemănătoare cu această doar la numărul de locuitori; aceasta există independent de lumea reală și doar uneori reflectă evenimente reale, la dorință utilizatorului (precum: "Alex este într-o relație cu Ana"... "Alex este celibatar"). Totuși, nu în toate cazurile. Cei mai simpli oameni în viața reală au posibilitatea în acea lume paralelă să preia altă identitate - ca superman, de exemplu. Numărul de prieteni pe care aceștia îl au online este foarte mare, pe când, de fapt, utilizatorul poate că rareori iese din casă și, probabil, încă și mai rar merge la întâlniri cu prietenii. În zilele noastre, utilizator = însăși persoana, scrie mai repede și mai bine decât vorbește, iar zâmbetul său arată tot mai des în felul următor - :-).

Pentru a afla ce rețele sociale sunt cunoscute în societatea noastră, Magenta Consulting a inclus în cercetarea sa trimestrială Magenta National Screening întrebări despre popularitatea rețelelor  odnoklassniki și facebook.

Odnoklassniki, după vârsta de 60 de ani

În primul rând, este important de menționat că utilizatorii de internet cu vârsta de peste 14 ani au o pondere de 45,5%. Trecutul nostru în Uniunea Sovietică explică faptul că limba rusă este înțeleasă de aproape toți cetățenii, ceea ce motivează ca televiziunea, ziarele și revistele în limba rusă să fie la mare cerere. Aceeași explicație poate fi folosită și pentru popularitatea rețelei odnoklassniki. Este interesant faptul că 84% din cei ce utilizează internetul, au un profil creat pe acest site. O altă caracteristică a acestei rețele sociale este faptul că utilizatorii își pot găsi mamele, tații, unchii și mătușele (vârsta în acest caz nu are o mare importanță). Se poate întâmpla ca părinții să îi roage pe copii să-i învețe cum să utilizeze calculatorul sau internetul pentru a putea cu regularitate să-și verifice mesajele și pentru a privi fotografiile colegilor săi.  Desigur, în rândul adolescenților și tinerilor, proporția celor ce utilizează această rețea socială este cu mult mai mare (93%) decât în rândul oamenilor mai în vârstă, dar, în același timp, ponderea de 42% în rândul celor mai mari de 65 de ani este incredibilă! Chiar de la început, numele acestei rețele a fost pur simbolic - nu era necesar ca prietenii utilizatorilor acesteia să le fie chiar colegi, mai mult ca atât, aceștia au inclus și rude, cunoștințe, colegi de lucru, copii din aceeași curte și mulți alții. Totuși, ideea a avut un mare succes. Combinând toți vorbitorii de rusă, odnoklassniki a permis oamenilor să-și găsească vechii prieteni și cunoștințe care au plecat peste hotare în căutarea unei vieți mai bune la începutul anilor nouăzeci (reprezentând versiunea online a programului "Așteaptă-mă!"). Este amuzant faptul că ponderea femeilor ce fac parte din "populația" acestei rețele este, totuși, mai mare decât cea a bărbaților (87%, versus 81%).

Figura 1: Notorietatea rețelelor sociale, N=1336, % (nu este % la odnoklassniki )

Cartea fețelor... și a destinelor

Pe locul doi, cu o pondere de 41% este rețeaua socială Facebook. Indiferent de faptul că este posibilă utilizarea site-ului în rusă și în română, totuși, printre membrii acesteia majoritatea sunt vorbitori de română. Popularitatea acestei rețele s-a intensificat odată cu creșterea călătoriilor în străinătate, în special, în Occident.  Pentru că și-au făcut noi prieteni, cunoscând mai multe persoane vorbitoare de limbă engleză şi dorind să menţină aceste relaţii, mulți și-au creat profil pe Facebook. Din nou este surprinzător faptul că interesul femeilor în reţea este mai mare decât interesul tinerilor şi al bărbaţilor - 42%, comparativ cu 39%. Mai mult decât atât, este important de remarcat faptul că segmentul de utilizatori odnoklassniki este mult mai larg, grupul cu ponderea cea mai mare având între 14-44 de ani, dar în cazul de utilizatori Facebook, acest segment este reprezentat în cea mai mare parte de tineri cu vârsta de 14-34 de ani (56,5% în rândul adolescenţilor şi 40,6% în rândul tinerilor cu vârsta de 25-34 de ani). Aşa cum avansăm pe scala de vârstă, printre cei mai în mari de 35 de ani, ponderea  "Facebookerilor" este drastic redusă la 20%.

Mereu conectat, V Kontakte 

Cu o pondere de 17%, reţeaua socială V Kontakte este clasată pe locul trei. Cum era și de aşteptat, această reţea socială este în cea mai mare parte populară în rândul tinerilor vorbitori de limbă rusă (29%, versus 12% din cei ce vorbesc limba română). Interesant este că odnoklassniki este de fapt chiar mai popular printre utilizatorii de Internet vorbitori de limbă română - 83%, comparativ cu 75%, care poate fi explicat parţial prin popularitatea rețelei V Kontakte în cazul de vorbitorii de limbă rusă. Interesant de remarcat este, de asemenea, faptul că procentul de utilizatori ai Internetului, vorbitori de limbă rusă, care nu sunt înregistrați în niciuna din reţelele sociale este de 20%, ceea ce reprezintă cu 8 puncte procentuale mai mult, comparativ cu vorbitori de limbă română ce utilizează Internetul, care au posibilitatea de a utiliza, de asemenea, și alte rețele sociale locale - colegi.md, faces.md.

Chat-ul online

Transparenţa a devenit deja o parte importantă din viaţa noastră. În zilele noastre, nu ne facem prea multe griji dacă declaraţiile şi gândurile noastre sunt corecte din punct de vedere politic. Teoretic, acesta este cazul, dar avem, de fapt, tendinţa de a expune cu voce tare fiecare mişcare şi gândire a noastră? În mod ironic, se întâmplă foarte des ca într-o ţară post-sovietică, atunci când cineva întâlneşte pe stradă un american, îl poate depista de departe, datorită vocilor şi râsetelor puternice. Ei sunt întotdeauna "mulți". Prin natura lor, aceștia sunt mai deschiși și mai prietenoși. Acest lucru explică în parte succesul lui twitter în străinătate. Twitter, de fapt, înseamnă "ciripit de păsări", semnificație ce explică,  de asemenea, și utilizarea unei pasări albastre ca simbol al reţelei. Esenţa acesteia este de a asigura ca fiecare gând, dorinţă şi intenţie de utilizare să poată fie făcută public, la alegerea utilizatorului. ("Ies la cină ... Cine vine?", "Astăzi, concertul nostru are loc în același loc ca și ultima dată!", "Am spus DA!", "Plouă .. De ce? " etc.).

Beneficiile și pericolele comunicării online

Putem discuta mult despre beneficiile şi pericolele reţelelor sociale. Acestea, cu siguranţă, creează toate necesitățile pentru a face posibilă comunicarea între oameni. Ei nu trebuie neapărat să iasă din casă, să plătească pentru apelurile internaționale, să trimită scrisori prin poştă sau pachete cu fotografii - tot ce se necesită este înregistrarea pe o reţea socială şi plasarea unei fotografii pe pagina de profil. Astfel, toţi prietenii din aceeaşi reţea pot vedea imediat cât de bine arată rochia sau cămaşa nouă, cum Petru, la eveniment, a luat-o de mâna Maria şi, cel mai important, ce părere are cineva despre un anumit subiect. Dezavantajul comunicării online, însă, constă în simplitatea limbajului şi faptul că tăria şi puterea exprimată de ochii unei persoane cu o singură privire nu poate fi văzută de acel "prieten" ce se află pe partea cealaltă a monitorului, la depărtare de kilometri. Din fericire, această lume paralelă, încă nu a înlocuit realitatea. Şi, cu siguranţă, sperăm că acest lucru nu se va întâmpla în viitorul apropiat!

Metodologie. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în localități urbane și rurale în Moldova, cu o marjă de eroare de ±1.7%, și un nivel de încredere de 95%. 

Vizualizări104 Share Tweet Plus