Noutăți

Un studiu realizat în premieră pe țară prezentat de Magenta Consulting la Întrunirea Anuală a Academiei Internaționale de Business

Cine sunt și cum au ajuns în top persoanele cu funcții de conducere din cele mai mari companii din Republica Moldova? O cercetare detaliată la acest subiect a realizat timp de 3 ani  compania de cercetare și consultanță în marketing Magenta Consulting, împreună cu IPP. Rezultatele au fost prezentate în cadrul Întrunirii Anuale a Academiei Internaționale de Business (AIB), care a avut loc în perioada 3-6 iulie 2013 la Istanbul, Turcia.

Adunarea AIB, organizată anual în diverse țări, esteunul dintre cele mai importante evenimente din domeniul businessului internațional, ce aduce în fața celor peste 1000 de participanți din întreaga lume, pe cei mai buni consultanți, cercetători și practicieni în domeniu. În acest an, la Istanbul timp de 3 zile au fost organizate 195 de sesiuni, în cadrul cărora au fost puse în discuție 700 de subiecte ce țin de noi teorii, cercetări și studii de caz din businessul internațional.

Dumitru SLONOVSCHI, Director General Magenta Consulting: "Proiectul "Studiu empiric al pieței forței de muncă de conducere" la prezentarea căruia am participat noi, este unul internațional și a fost realizat timp de 3 ani în Elveția, Albania, România și Moldova, la inițiativa Universității elvețiene "Sf. Gallen". Iar faptul că la alegerea partenerilor pentru studiu s-a ținut cont de notorietate, experiență și calitate, reprezintă o confirmare îmbucurătoare pentru echipa noastră a faptului că cercetările și consultanța livrată de Magenta Consulting sunt apreciate. Avem deja 7 ani de experiență valoroasă în domeniu, am fost recunoscuți cei mai buni consultanți ai anului în spațiul CSI și suntem prima companie din Moldova certificată ESOMAR pentru garantarea confidențialității informației clienților."

Lucia CASAP, Cercetător Principal Magenta Consulting: "În decursul anilor cât a durat cercetarea, prin intermediul interviurilor față în față și din resursele internet, noi am colectat și analizat date despre 340 angajații cu grad de conducere - administratori, manageri și directori - din 249 companii din țară. Am avut de depășit și anumite dificultăți ce țin de reticența persoanelor cu funcții de conducere în a ne acorda interviuri, dar în final, am ieșit cu un studiu reprezentativ la acest subiect, realizat în premieră pentru țara noastă. "

Astfel, studiul realizat în Republica Moldova a scos la iveală că 73% dintre angajații de top sunt bărbați. Cei mai mulți reprezentanți din segmentul analizat au între 30-40 de ani, acesta fiind intervalul de vârstă caracteristic autorealizării și fructificării maxime a abilităților.

Durata medie de activitate în funcțiile de conducere este de 7.3 ani. De cele mai multe ori, persoanele care dețin astfel de poziții cunosc o ascensiune rapidă în funcție, cel mai puțin rămânând în celede top management. Acest fapt poate fi explicat prin aceea că în top management persoanele reușesc să își demonstreze cu adevărat capacitățile de administrator și să se evidențieze în raport cu ceilalți angajați, avansând rapid spre funcția de conducere.

Modelul tradițional de ascensiune, de la simplu angajat la top management și, ulterior, la conducere, este cel mai frecvent întâlnit. Cu toate acestea, se remarcă o pondere destul de mare a angajaților, care din nivelul inferior au urcat direct în funcții de conducere (22% ) și a celor care au fost angajați direct în funcții de conducere (12%). Modul netradițional de ascensiune se explică prin aceea că unele persoane, după finalizarea studiilor, decid să creeze o companie și devin imediat persoane de conducere sau în cazul afacerilor de familie, copiii preiau de pe băncile instituțiilor de învățământ funcțiile de conducere în companiile părinților.

Modelul de ascensiune în carieră depinde și de dimensiunea companiei în care este angajată persoana. Astfel, pentru angajații de top din companiile de dimensiuni medii și mari este caracteristică o ascensiune mai dificilă. Acest fapt este determinat și de numărul de angajați care candidează la postul de conducere, dar și de șirul de criterii impuse pentru ocuparea postului de conducere.

Femeile au o ascensiune mai furtunoasă pe scara ierarhică a companiilor, însă, în mai multe cazuri, rămân a fi blocate la nivelul de mijloc. Acest fapt poate fi parțial explicat  prin apariția copiilor și necesitatea de suspendare a carierei în favoarea familiei.  

Textul integral al cercetării Magenta Consulting, cu grafice și concluzii poate fi accesat pe http://consulting.md/rom/articles/ascensiune-in-cariera