Un cod vestimentar de respectat la muncă – moft sau strategie de promovare?

Un cod vestimentar de respectat la muncă – moft sau strategie de promovare?

Când auzim expresia „cod vestimentar”, ne gândim, în primul rând, la evenimentele alese care cer respectarea unei anumite reguli în ceea ce privește îmbrăcămintea. Probabil, așa ne-a învățat industria filmelor.

Însă, un cod vestimentar reprezintă nu doar ținuta pentru un eveniment special, dar și acele uniforme pe care le poartă, de exemplu, elevii unor licee sau angajații anumitor companii. Uniforma, în majoritatea cazurilor, la fel ca ținutele speciale de seară, adaugă valoare și notorietate pentru instituția care își are propriul cod vestimentar. Totodată, o uniformă cu o siglă pe ea, este una din cele mai tradiționale metode de promovare a brandului.

Jumătate din companii nu au un cod vestimentar

Acest prestigiu, bineînțeles, care vine o dată cu un cod vestimentar ales, este creat tot de mâinele omului sau, mai cu seamă, de mâinele celor ce lucrează în industria textilă. În Republica Moldova, în prezent conform datelor Biroului Național de Statistică, activează 269 de întreprinderi de fabricare a produselor textile și articolelor de îmbrăcăminte, la care muncesc peste 20 de mii de angajați.

Așadar, echipa Magenta Consulting  i-a întrebat pe managerii companiilor din RM în ce haine vin îmbrăcați la serviciu angajații lor. Peste jumătate din respondenți, 56%, susțin că nu au un cod vestimentar impus pentru salariații lor. Doi din zece manageri, de asemenea, nu obligă angajații să poarte o uniformă la locul de muncă, însă  le sugerează să se îmbrace decent, nu neapărat în haine de oficiu.

Pe de altă parte, 9% dintre managerii intervievați, au menționat că doar anumiți angajați se prezintă la locul de muncă purtând uniforma cusută la comandă cu logoul la vedere. Circa 6% dintre companii solicită personalului lor, fără excepții, să poarte uniforma cu logoul firmei la care muncesc, Totodată, în Moldova nu lipsește un cod vestimentar de oficiu pentru moldovenii care muncesc la birou. La 8% dintre companii, angajații poartă zilnic îmbrăcăminte de oficiu fără logoul companiei, care presupune combinația dintr-un costum cu cravată pentru bărbați și o fustă cu bluză pentru femei.

Funcționarea unui cod vestimentar în cadrul companiilor din Republica Moldova, %

Uniforma e apreciată de companiile cu angajații la vedere

Companiile care nu impun un cod vestimentar, în marea lor majoritate, sunt cele din Chișinău, dar și din nordul Republicii Moldova, micro-întreprinderile și întreprinderile mici (dat fiind faptul că numărul întreprinderilor micro și mici îl depășește pe cel al întreprinderilor mari), cu investiții locale și cele care vin din domeniul comerțului, serviciilor sau consultanței. Aceleași criterii corespund și companiilor care preferă ca angajații lor să se prezinte la locul de muncă într-o ținută decentă. De menționat e faptul că pentru firmele ce activează în domeniul agricol sau cel al industriei alimentare nu respectă un cod vestimentar, rareori, o parte din salariați au uniforme cu logo de purtat. 

Uniformele cusute la comandă cu logo pe ele sunt mai populare în zona capitalei, dar și în sudul Moldovei și printre companiile medii și mari. Majoritatea sunt importatori în Moldova, oferă servicii, consultanță sau activează în domeniul producerii. Uniformele ce sunt purtate absolut de personalul în cadrul unei firme, cu logoul la vedere, sunt mai des întâlnite printre moldovenii ce muncesc pentru companiile cu investiții ce vin din străinătate, fac comerț sau oferă diverse servicii și consultanță.

Astfel, Magenta a aflat că mai bine de jumătate din companiile din Moldova  nu impun angajații să respecte un cod vestimentar la locul de muncă. Cei ce poartă uniforme, de obicei, sunt companiile mari sau medii, cele ce oferă servicii sau cele din domeniul comerțului – adică cei ce sunt cu haina la vederea clientului lor. Vă mai amintiți ce v-am povestit noi despre marketing? Orice acțiune publică a unei persoane fizice sau juridice reprezintă o acțiune de marketing.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 402 de companii, cu o marjă de eroare de +/-4.88% la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 10 august – 22 septembrie, 2016. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul interviurilor telefonice.

Vizualizări2737 Share Tweet Plus