Topul agențiilor de securitate

Perioada estivală este aproape pe sfârșite... și pe lângă faptul că mulți au reușit să se bucure de concediu,  vacanță, au plecat departe de tumultul civilizației de la oraș și au uitat, măcar pentru un timp, de grijile pe care  le oferă viața cotidiană, mai există încă o categorie, sau poate chiar un „segment” din populație, care a încercat să folosească „productiv timpul” și să se îmbogățească cu averile altora. Este vorba despre creșterea numărului sustragerilor de bunuri  din locuințele cetățenilor și activitatea hoților, care încearcă să profite din plin de lipsa stăpânilor pe perioada de vară. Persoanele care cunosc această situație, apelează la rude/cunoscuți, lăsând pe seama acestora  supravegherea apartamentelor și a caselor în perioada când sunt plecați la mare, munte sau la țară. Cei mai precauți, totuși, apelează la serviciile unei companii de securitate, iar perioada estivală poate fi considerată perioada creșterii cererii la serviciile de securitate. Chiar dacă firmele de securitate nu vor uda florile și nu  vor avea grijă de animalele de companie, acestea, în schimb, vor asigura integritatea bunurilor Dvs.

În acest context, Magenta Consulting a efectuat un studiu privind cunoașterea companiilor de securitate de către locuitorii din mediul urban. În urma cercetării a fost precizat topul firmelor de securitate, care a fost obținut  în baza indicatorului notorietății spontane. În cadrul Magenta National Screening, respondenții au fost rugați să numească de sine stătător companiile de securitate pe care le cunosc, având posibilitatea să indice până la 3 branduri. Astfel, s-au obținut următoarele date privind notorietatea spontană a acestora din Republica Moldova. Cea mai cunoscută companie de securitate este Justar, aceasta acumulând aproape jumătate (49%) din totalul mențiunilor respondenților. În top 3 cele mai renumite firme de securitate mai intră Paza de Stat, fiind cunoscută de fiecare al treilea respondent și Allas – indicată în 20.8% din cazuri. În top 10 au intrat următoarele branduri:  Bercut – 9.5%, Fulger – 6.5%, cu câte 6.1% - Tantal și Legion, Saturn – 5.5%, Media Security – 4.6% și GCC Securitate – 4.4%. De asemenea, firma Scut a înregistrat 4% din menționări, Respect – 3.4%, Delta Force – 1.7% și Prosecutor -1.1%. Printre companiile care au acumulat până la 1% dintre menționări sunt: Rozco Grup, Lisnic Grup, Alvin Protect și Cianpu.

O parte dintre respondenți nu au făcut bine distincția dintre companiile de securitate și cele de asigurări, astfel, 12% din aceștia au numit Asito drept companie de securitate, 5% - Moldasig-ul, 2% - Donaris Grup, aproape 2% din menționari au fost acumulate de SIS, 1% - Poliția și câte cca 1% au acumulat alte 3 companii de asigurări. Pe lîngă aceasta, au fost un șir de firme, care împreună au acumulat 13 % din totalul înregistrărilor. Probabil, unii confundă și consideră responsabili de securitatea locuinței și a bunurilor sale doar companiile de asigurări, poliția sau chiar SIS-ul.

Figura 1. Notorietatea spontană a companiilor de securitate, N=475, %

Analiza multicriterială a relevat faptul că Justar are o notorietate mai mare în rândul vorbitorilor de limbă rusă (+ 20 p.p.), comparativ cu vorbitorii de limbă română. În același timp, Paza de Stat este mai cunoscută de către vorbitorii de limbă română (+20 p.p.), comparativ cu vorbitorii de limbă rusă, de acei care lucrează la o companie de stat (+16 p.p faţă de medie) şi de respondenții care conduc o afacere proprie (+14 p.p faţă de medie); din punct de vedere a venitului, aceasta este mai populară în segmentul persoanelor cu venitul între 1500-2001 MDL şi 3001-4000 MDL per membru de familie. Compania Allas are o notorietate mai mare în rândul femeilor (+ 5 p.p.), comparativ cu bărbaţii şi a vorbitorilor de limbă rusă (+ 5 p.p. faţă de medie). Tot în segmentul vorbitorilor de limbă rusă este mai cunoscută și compania Bercut (+ 5 p.p faţă de medie), în timp ce Fulger a fost menţionată de mai mulţi vorbitori de limbă română (+ 7.p.p.), comparativ cu vorbitorii de limbă rusă.

O posibilă explicație privind datele obținute în urma analizei multicriteriale și a cunoașterei acestora pe anumite segmente ar putea fi condiționată de faptul că promovările agențiilor de securitate sunt direcţionate, într-o măsură mai mare, către publicul vorbitor de limbă rusă, iar mesajele fiind mediatizate preponderent în limba rusă. Totodată, Paza de Stat  este mai populară în rândul vorbitorilor de limbă română, iar această notorietate s-ar putea datora, în mare parte, faptului că mai multe companii de stat apelează la serviciile acestei firme, iar la firmele cu capital de stat lucrează mai mulţi vorbitori de limbă română.

Reieșind din faptul că ponderea cunoscătorilor companiilor de securitate a vorbitorilor de limbă rusă este mai mare decît acea a vorbitorilor de limbă română, companiile de specialitate ar putea să-şi schimbe mesajul pe care îl comunică, limba în care o fac şi să analizeze mai bine către care auditoriu-ţintă îşi direcţionează eforturile de promovare, acestea fiind în concordanță și cu segmentul pentru care îşi propun serviciile. O comunicare mai eficientă şi mai bine targetată va spori cunoaşterea brandurilor în rândul cetăţenilor noştri, de asemenea, aceasta va conduce și la creşterea venitului companiilor.

Desigur, lucrul agențiilor de securitate este destul de periculos și greu, iar sarcina acestora este de a rămâne în umbra, de a rămâne neobservați, ceea ce contribuie și la sporirea calității serviciilor. Atât timp cât rămân mai puțin cunoscute publicului larg, pentru firmele de securitate devine mai dificil să-și crească  cota de piață, iar apelarea la serviciile de pază și protecție a bunurilor rămâne a fi o alegere pe care mulți o fac deja post-factum, după ce au avut o experiență negativă.

Notă metodologică: cercetarea a fost efectuată pe un eșantion reprezentativ de 1400 de respondenți  cu vârsta 14-65 ani din 24 de localități urbane (marja de eroare +/-2,6%), respondenții indicând pînă la 3 companii de securitate pe care le cunosc.

Articol publicat in ziarul ECONOMIST, Nr. 32 (283), 25 august 2010

Vizualizări3325 Share Tweet Plus