Ciocolata noastră cea de toate zilele

Neagră sau albă, vaporoasă sau cu ingrediente, dulce sau amară, cu fructe sau nucușoare... în tablete, batonașe, praline sau sub formă de băutură fierbinte - toate sunt diversități al unuia și aceluiași produs – ciocolata. Acest desert, consumat la ocazii speciale, în pauzele de masă, în fața televizorului sau în orice alte circumstanțe, cu siguranță, ne va face să ne simțim bine, încărcându-ne bateriile cu energie și restabilindu-ne buna dispoziție, dacă aceasta ne lipsește. Unica problemă pe care o avem atunci când vine vorba de ciocolată este – pe care oare o alegem?

După cum a demonstrat studiul efectuat de către Magenta Consulting, pe un eșantion de 1400 respondenți din 24 de localități urbane a Republicii Moldova, acest produs este consumat de către 88% dintre populația urbană. Dintre aceștia 68% dau preferință unui anumit brand de ciocolată, pentru restul - brandul nu prea contează, important e să fie ciocolată. Este de menționat faptul că, persoanele care obișnuiesc să consume ciocolată și-au atribuit semnificativ mai des un nivel de fericire mai ridicat decât non-consumatorii. Deci, teoria potrivit căreia consumul de ciocolată favorizează buna dispoziție și produce plăcere este viabilă și pentru locuitorii Republicii Moldova.

Figura 1: Raitingul mărcilor de ciocolată, %

Dintre toate mărcile de ciocolată de pe piața Moldovei, Korona este cea mai bine cunoscuta, fiind menționată de 88% dintre consumatori. Marca ucraineană Svitoci s-a plasat pe locul al III-lea, cu o notorietate de 19%. De asemenea, mai mult de 10% dintre respondenți cunosc mărcile Milka (14%), Wispa (13%)și Bucuria(12%). Cel mai important factor în alegerea ciocolatei este, ca întotdeauna, gustul (acesta a fost menționat de 92% dintre participanții la studiu). În același timp, și alți factori, precum calitatea (35%) și prețul (22%) ciocolatei nu au rămas în urmă.

Figura 2: Criterii de alegere a ciocolatei, %

 

În topul preferințelor consumatorilor de ciocolată se situează diversitățile cu ingrediente de fructe și nucușoare, preferat de 45% dintre cei intervievați, dar și cea aerată nu este neglijată, fiind preferata a 23% dintre amatorii de dulciuri.

Într-o altă interpretare a clasificării ciocolatei de cea mai ridicată popularitate se bucură ciocolata cu lapte (39%), urmată de cea neagră (31%). Totuși, în ambele cazuri, fiecare al cincilea respondent a declarat că pentru el tipul de ciocolată pe care îl consumă nu prea contează.

Luând în considerare calitățile ciocolatei, mai ales cele gustative și diversitatea ei, e greu de găsit o persoană care să spună că ciocolata nu este pe placul lui. Însă, în pofida acestui fapt, moldovenii nu se caracterizează printr-o frecvență de consum exagerată, îndulcindu-se, în mediu, de 6,1 ori pe lună, iar luând în considerare și frecvența de procurare a ciocolatei care este și mai joasă (în mediu 5,7 ori lunar), nu putem spune că întrebuințăm ciocolată în exces.

Figura 3: Frecvența de cumpărare și de consum a ciocolatei, %

Totuși, frecvența de consum a ciocolatei este puțin mai ridicată printre femei (6,4 ori pe lună), adolescenți (7,9) și ca urmare, printre elevi/studenți (7,8) sau daca e să-i privim din punctul de vedere al studiilor, de către persoanele cu studii medii incomplete (7,1). De asemenea, cea mai ridicată frecvență de consum a ciocolatei se înregistrează printre respondenții cu venituri de peste 9000 MDL (8,1 ori lunar). Cel mai des ciocolata este pusă în coșul de cumpărături când facem și alte cumpărături în supermarket (44%) sau o procurăm în drum spre casă de la magazinul de cartier (46%).

Prin urmare, cu toate că ciocolata este un produs consumat de marea majoritate a locuitorilor mediului urban, sunt rețineri în frecvența cu care aceasta este consumată. Altfel spus, marea majoritate au preferințele lor bine definite în materie de ciocolată, iar predominanța gustului în criteriile de alegere a unui brand este dictată de individualitatea fiecărui consumator.

Vizualizări1345 Share Tweet Plus