Destinatiile turistice preferate ale moldovenilor

Turismul reprezintă una dintre cele mai eficiente metode de recreare atât fizică, cât și psihică, permițând detașarea de la problemele cotidiene și de la stresul interminabil al orelor lucrate la serviciu. Ca urmare a recuperării din timpul vacanțelor, oricât de scurte ar fi acestea, are loc regenerarea resurselor angajaților și, ca urmare, crește capacitatea de concentrare asupra sarcinilor de serviciu, ceea ce, implicit, duce la creșterea eficienței muncii.

Pentru a beneficia de o vacanță de vis, nu avem decât să găsim răspuns la trei întrebări vitale pentru reușita acesteia: Unde, mergem în vacanță? Când suntem gata s-o facem? și Cât suntem dispuși să cheltuim pentru ea?

În această ordine de idei, Magenta Consulting a efectuat un studiu al periodicității cu care locuitorii Republica Moldova merg în vacanță și a destinațiilor turistice din ultimii 3 ani, alese de aceștia. Datele au fost colectate prin intermediul cercetării periodice Magenta National Screening, efectuată pe un eșantion de 1400 respondenți, în 24 localități urbane ale Republicii. De asemenea, pentru evidențierea unei tendințe în materie de destinații și frecvențe de recreare turistică, pe parcursul anului 2009 au fost corelate datele ale două valuri ale studiului, primul efectuat în luna aprilie, iar al doilea - în luna iunie.

Analizând frecvența cu care participanții la studiu obişnuiesc să meargă în vacanță, 43% dintre participanții la primul val şi, respectiv, 47% dintre respondenții valului doi au menționat o frecvență de o dată pe an. Cu toate că ponderea persoanelor care merg în vacanță de 2 ori pe an s-a diminuat în toamnă cu 2 p.p față de perioada de primăvară (de la 13% la 11%), totuşi, frecvența medie a sporit datorită diminuării ponderii celor ce merg în vacanță de la 24% în primăvară, la 19% în toamnă.

Evaluând multicriterial frecvența cu care respondenții merg în vacanță, se menționează faptul că, odată cu înaintarea în vârstă, aceasta scade, iar cu creşterea veniturilor, creşte şi frecvența vacanțelor turistice, înregistrând cele mai mari valori în categoriile de vârstă de până în 19 ani şi cu venituri de peste 7 mii MDL (câte 19% sau +7 p.p) pentru frecvența de două ori pe an. Acest fapt poate fi explicat prin spiritul aventurier al tinerilor, iar cât despre cei cu venituri de peste medie, prin potența lor financiară, care le permite să meargă în vacanță mai frecvent.

De asemenea, e de menționat că, odată cu creşterea nivelului studiilor, creşte şi frecvența vacanțelor. Astfel, persoanele cu studii postuniversitare merg în vacanță de cel puțin o dată pe an în 72% dintre cazuri sau cu 14 p.p mai mult în raport cu eşantionul general. În acelaşi timp, 30% (sau +11 p.p) dintre respondenții cu studii medii nu merg deloc în vacanță.

Considerând sfera de activitate a persoanelor intervievate, putem spune că elevii/studenții şi antreprenorii sunt cei mai activi turişti, mergând în vacanță de cel puțin o dată pe an în 74% (sau +16 p.p) și 63% (sau +5 p.p) dintre cazuri respectiv. Acest fapt se datorează, în mare măsură, dedublării acestor categorii, cele de venit și de vârstă care s-au dovedit a fi cele mai active.

În ultimii 3 ani, principala direcție spre care s-au orientat locuitorii republicii pentru a-şi petrece vacanța, rămân stațiunile din Ucraina, vizitate de 63% dintre respondenți, în timp ce 32% au mers la odihnă în România. De asemenea, vizitarea stațiunilor de pe litoralul turcesc a înregistrat o creştere cu 3 puncte procentuale, de la 11% în primăvară, la 14% în vara lui 2009. Mai este de menționat şi faptul că vizitarea stațiunilor din Republica Moldova a înregistrat o scădere semnificativă, de la 44% în primăvară, la 29% în toamnă, datorată în marea ei parte, viiturii de la Nistru, care a scos din circuitul turistic, practic pentru întreaga perioadă estivală, cea mai populară stațiune din republică – Vadul lui Vodă.

Preferințele respondenților pentru stațiuni în care merg să-şi petreacă vacanța evoluează în dependență de vârsta acestora. Astfel, se menționează faptul că, cei cu vârsta de până la 24 ani au mers mai des în stațiunile din România (38% sau +9 p.p) sau Republica Moldova, alese în aceeaşi măsură şi de persoanele cu vârsta de peste 45 ani (33% sau +4 p.p). Stațiunile din Ucraina au fost mai des alese pentru petrecerea vacanțelor de persoanele cu vârsta între 25-29 ani (70% sau +11 p.p), iar cele din Turcia de către cei cu vârsta între 30-34 ani.

Totodată, stațiunilor din România o mai mare predilecție le-au acordat-o bărbații (35% sau +3 p.p), iar celor din Republica Moldova – femeile (33% sau +4 p.p), în timp ce restul direcțiilor au fost alese în egală măsură de către aceste două segmente.

De asemenea, în funcție de veniturile respondenților, se evidențiază creşterea ponderii destinațiilor exotice. Așadar cei cu venituri de peste 9 mii MDL au ales mai des destinații ca Turcia (45% sau +32 p.p), Europa Mediteraneană (18% sau +12 p.p) sau Orientul Îndepărtat (9% sau +7p.p), în timp ce persoanele cu venituri sub 3 mii MDL s-au recreat cu precădere în stațiunile din republică (36% sau +7p.p). În acelaşi timp, stațiunile din Ucraina au fost alese preponderent de respondenții cu venituri între 3-5 mii MDL (68% sau +5 p.p), iar cele din România - de persoanele cu venituri între 5-7 mii MDL (39% sau +7 p.p).

În funcție de sfera de activitate, se menționează faptul că angajații instituțiilor de stat, cel mai des au ales să-şi petreacă vacanța în stațiunile din Republica Moldova (37% sau +8 p.p), în timp ce cei ai companiilor private mai des au mers în stațiunile din Turcia (18% sau +4p.p), alese şi de antreprenori în 26% dintre cazuri. Persoanele neangajate au preferat stațiunile din Ucraina (68% sau +5p.p), iar elevii/studenții - pe cele din România (43% sau +11 p.p).

Dorim să mai menționăm ca cercetarea a mai demonstrat și o pondere considerabilă a celor care preferă mai des să-și organizeze odihna individual, fără agenția de turism. O bună parte dintre respondenți consideră că agențiile de turism percep un comision mult prea mare, astfel, unii turiști preferă să apeleze la serviciile agențiilor de turism din țările vecine – România, Ucraina și Rusia.

În concluzie, la cele relatate mai sus se poate constata faptul că moldovenii s-au reorientat într-o oarecare măsură (totuşi nesemnificativă), de la zona econom a serviciilor turistice spre cea medie, grație creşterii cerințelor față de calitatea serviciilor turistice. Totuşi, prin prisma efectelor crizei economice şi luând în considerare faptul că vacanțele reprezintă un lux pentru o bună parte a moldovenilor, ne putem aştepta la diminuarea numărului celor ce vor merge în vacanță în această vară.

Vizualizări564 Share Tweet Plus