Gadgetoveni

De mai mulți ani trăim vremuri când informația și timpul sunt cele mai scumpe lucruri. Acest fapt a motivat dezvoltarea „sculelor", cu ajutorul cărora se poate livra orice tip de informație, într-o perioadă scurtă de timp și aproape oriunde. Una dintre invențiile care a contribuit la această dezvoltare este telefonul. În țara noastră lumea nu avea nevoie de telefoane, deoarece oamenii rareori părăseau localitatea, iar comunicarea în aceste medii avea loc grație unei rețele bine puse la punct care, cuprindea o arie de acoperire impresionantă. Cu toții cunoaștem viteza-fulger de răspândire  a știrilor în sat. Această tehnologie și-a demonstrat eficacitatea de-a lungul anilor, iar prin „ani", se are în vedere miile de ani... Cu timpul, însă, lucrurile s-au schimbat și au intrat pe piață alte tipuri de tehnologii. Unii experți consideră că neîncrederea în precedenta metodă de comunicare a fost insuflată de către producătorii de telefoane pentru a-și maximiza profiturile. Mai târziu, convorbirile de acest tip puteau fi văzute și în filme, unde actorul preferat vorbește cu persoana dragă prin intermediul telefonului. Acest truc a fost numit de către experți "product placement", efectul acestuia fiind dorința telespectatorilor de a face anumite lucruri într-un anumit fel. Ultimul sondaj efectuat  de compania Magenta Consulting demonstrează un adevăr incontestabil - moldovenii chiar sunt gadget-beget.

Telefonul cel mai preferat de către moldoveni aparține producătorului finlandez Nokia (74%). Pe locul doi s-a poziționat Samsung (33%), acesta fiind apreciat de fiecare al 3-lea respondent, iar smartphone-ul Iphone de la Apple l-a atras aproximativ pe fiecare al 5-lea (18%). 12% dintre  participanți preferă Sony Ericsson, 10% - LG, 7% - BlackBerry, 6% - Motorola, 4% - HTC și 2% - Philips. Unii oameni sunt foarte mulțumiți de faptul că sunt conectați mereu la tot ce se întâmplă, iar alții ar deconecta telefonul pentru a se bucura de puțină liniște. Gadgeturile au schimbat și comportamentul elevilor, pe care mai rar îi vezi jucând fotbal, board-game-uri etc., servind-le și drept sursă de inspirație în timpul examenelor și lucrărilor de control. Telefoanele mobile au devenit într-atât de necesare și performante, încât mulți deja nu mai atrag atenția la daunele care pot fi cauzate de utilizarea acestora. Oare, abonându-te la un pachet nou, nu ar trebui să ți se ofere și o asigurare medicală?

Smartphone se traduce ca telefon deștept. Indiferent de nivelul de inteligență a potențialului consumator, această denumire este una atrăgătoare, deoarece toți adoră lucruri deștepte. Însă majoritatea uită că lucrurile deștepte devin cu adevărat astfel doar sub influența inteligenței proprietarului lor.

Mărcile preferate de telefoane mobile, N=2458, %

Participanții la cercetare au fost rugați să indice nivelul de fericire o scală de la 1 la 7. Pentru a vedea adepții căror mărci se consideră mai fericiți, ne-am propus să calculăm media nivelului de fericire în funcție de marca preferată. Cele mai fericite par a fi persoanele a căror marcă preferată este Iphone (5.85 puncte), BlackBerry (5.77 puncte) și HTC (5.74 puncte). Probabil, aceste gadgeturi cu adevărat sunt de folos și ușurează viețile oamenilor, influențând pozitiv nivelul de fericire al acestora. Însă e imposibil de afirmat cu siguranță că telefoanele determină într-adevăr fericirea, cu atât mai mult inteligența. Este de menționat faptul că mărcile indicate mai sus nu sunt cele mai accesibile, ceea ce indică și capacitatea de plată a participanților care influențează nivelul de fericire.

Nivelul de fericire, în funcție de marca preferată de telefoane mobile, %

 

Au fost analizate și răspunsurile referitor la marca preferată, în funcție de nivelul social specificat de participanți (pe o scală de la 1 la 9). Persoanele cu un nivelul social mai înalt preferă într-o măsură mai mare telefoanele Iphone (6.13) și Blackberry (6.07). În urma acestui rezultat putem spune că persoanele care se identifică cu produsele acestor mărci se văd pe o treaptă mai înaltă de pe scala socială, în comparație cu ceilalți.

Nivelul social, în funcție de marca preferată de telefoane mobile, %

Ne-am propus să aflăm de ce persoanele care preferă Iphone și Blackberry se consideră mai fericite și pe un nivel social mai înalt decât ceilalți. Adepții mărcii Iphone sunt în mare parte persoanele necăsătorite și cele aflate în concubinaj (care preferă Iphone cu cel puțin 15 p.p. mai mult decât celelalte categorii). Același lucru poate fi spus și despre fanii BlackBerry. Aceste mărci de telefoane sunt perfecte pentru aceste două categorii de oameni, pentru celibatari cel puțin din două motive: deoarece pot petrece mult timp în aplicațiile acestora, fără a mai avea nevoie de viața reală și pentru că le pot utiliza pentru a-și găsi a doua jumătate, mai ales că un astfel de gadget asociază posesorul acestuia cu un om de succes. Concubini, la fel, pot utiliza numeroasele funcții pentru a stăpâni dorul, expediind poze și sumedenii de mesaje pe minut. Este de menționat faptul că drept rezultat al oficializării relațiilor, scade preferința potențialilor consumatori față de mărcile propriu-zise.

Telefonul mobil preferat, în funcție de statutul marital, %

 

Mărcile Nokia și Iphone sunt preferate într-o măsură mai mare de bărbați, iar Samsung - de femei. Cât priveşte celelalte mărci, diferențele sunt nesemnificative. Se spune că femeile simt necesitatea de a spune zilnic aproximativ de două ori mai multe cuvinte față de bărbați. În cazul sexului frumos, telefoanele mobile de pe rafturile magazinelor ar putea deveni mai colorate și cu câte o baterie auxiliară în set. Până la apariția pe piața autohtonă a telefoanelor cu display touch screen, se putea crea impresia că majoritatea telefoanelor erau inventate pentru a cuprinde toate segmentele de consumatori în același timp. Majoritatea telefoanelor erau de culoare neagră, iar pe butoanele compacte se puteau citi două alfabete concomitent.

Mărcile preferate de telefoane mobile, în funcție de sexul respondentului, %

Studiul dat a fost efectuat de compania Magenta Consulting cu scopul de a evidenția preferințele moldovenilor în ceea ce privește telefoanele mobile. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în 133 de localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ±1.7%, la un nivel de încredere de 95%).

Nota: Articolul poate fi citit în revista ”Punkt” din martie 2012.