Lactatele consumate de moldoveni

În zilele noastre e destul de ușor să faci rost de un litru de lapte, ba chiar cu luxul de a face acest lucru la orice oră și aproape peste tot. Pe vremuri nu existau atâtea mărci de produse lactate și oamenii munceau pentru a obține acest produs. Acum lucrurile s-au schimbat și deja producători luptă pentru consumatori. Laptele este un lichid produs de? glandele mamare ale mamiferelor. Oamenii s-au învățat să-l consume odată cu invenția agriculturii în urma revoluției neolitice care a avut loc cu mii de ani înaintea erei noastre. De atunci laptele este consumat frecvent și sub diferite forme. Din lapte se poate face smântână, unt, iaurt, înghețată, frișcă, brânză și poate fi adăugat la cafea, blinii, clătite, deserturi ș.a. Magenta Consulting a efectuat acest studiu pentru a evidenția care sunt cele mai cunoscute și procurate mărci autohtone de lactate. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în 132 de localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ± 1,7%, la un interval de încredere de 95%).

Cea mai cunoscută marcă de lactate este Alba (65%). Ponderile mărcilor JLC și Incomlac constituie 34% și, respectiv, 27%. Deși JLC și Incomlac fac parte din JLC Group, aceste au fost specificate drept mărci diferite de către respondenți. Alte mărci de lactate cunoscute sunt: Lacta (12%), Căsuța mea (11%), Lapmol (10%), Florești (9%), Lactis (8%), Sana (5%), Cupcini (3%) și Bălți (3%). Varianta de răspuns Alta a cuprins mărcile a căror pondere este mai mică de 2%.

Figura 1: Notorietatea mărcilor de lactate, N=2009, %

64% dintre respondenți consumă lapte, iar pentru 38% dintre ei marca nu contează. Mărcile preferate, care au și înregistrat cele mai mari ponderi sunt Alba (9%), JLC (7%) și Incomlac (3%). 36% dintre participanți nu consumă lapte. Smântâna Alba, este preferată pentru 12% dintre respondenți, JLC - pentru 6% și Incomlac pentru 3%. Smântâna este cea mai consumată din toate lactatele, ponderea respondenților care nu consumă smântână dovedindu-se a fi mai mică față de celelalte (32%, comparativ cu 34%-46%). Cel puțin fiecare al 3-lea respondent nu consumă brânză, iar pentru 47% dintre participanții la studiu marca nu contează. Brânza de la Alba și JLC sunt preferate de câte 4% dintre respondenți pentru fiecare. Chefirul de la Alba este cel mai cumpărat (9%), iar pe locul doi s-a poziționat chefirul de la JLC, cu o pondere de 6%.

De cea mai mică popularitate se bucură iaurtul, care este consumat de către 54% dintre participanții la studiu,) și, totodată, se remarcă cu cea mai mică preferință față de o marcă anumită. La cașcaval ponderea respondenților pentru care marca nu contează este cea mai mare, aceasta constituie 48%. Untul de la JLC este preferat de 6% dintre respondenți, cota acestuia fiind cu 3 p.p. mai mare decât a untului cu marca Alba.

Figura 2: Mărcile preferate de a fi cumpărate pentru fiecare produs, N=3000, %

Indiferent de tipul lactatelor, acestea sunt alese în funcție de aceleași criterii și cu ponderi asemănătoare. Cel mai mult este apreciat gustul produsului, acesta este important pentru 60-64% dintre participanți. Motivul "încredere în calitate" este caracterizat în mediu de o cotă de 36%. Pe locul trei s-a poziționat ponderea respondenților pentru care contează prețul corect al produsului, acesta este important pentru 23% dintre participanți. Ambalajul atrăgător contează pentru 4-7% dintre participanți, iar publicitatea plăcută influențează decizia doar la 3-6% dintre participanți.

Figura 3: Motivele pentru care este preferată marca procurată, %

Laptele e prima băutură consumată de nou-născuți, acest fapt o face mai deosebită decât celelalte, iar pe lângă toate, laptele conține majoritatea substanțelor nutritive necesare organismului. Magenta Consulting vă dorește să procurați doar lactate proaspete și să aveți poftă atunci când le consumați.

 

Vizualizări1894 Share Tweet Plus