La volan... cu musca pe căciulă

În lumea aceasta totul este relativ. Mașinile de lux sunt mai strălucitoare, mai noi și mai scumpe în Moldova decât în SUA. Oriunde ar fi parcată o astfel de mașină, în majoritatea cazurilor alături de ea va staționa oricum și o mașină  "de import"..., numai că din anul 1998. Tot mai rar pot fi observate automobile ale mărcilor: Жигули, Москвич, precum și alte modele de "anticariat" cum ar fi  Запорожец.

E greu de spus dacă mașina este un atribut de lux sau deja a devenit doar un simplu mijloc de transport, însă, cu certitudine putem afirma că totul merge spre practicism. Câți dintre moldoveni conduc un automobil, cât de bine șofează ei și cât de frecvent sunt pedepsiți pentru gafele săvârșite... Despre toate acestea compania Magenta Consulting a aflat  într-un studiu pe un eșantion de 1289 respondenți din mediul urban.

Oare automobilul îl face pe om mai fericit? Probabil răspunsul la această întrebare depinde de mai mulți factori - frecvența cu care aceasta trebuie reparată, prețurile la combustibil și, bineînțeles, de faptul dacă mașina îi aparține sau nu. După cum relatează studiul, nivelul de fericire al șoferilor, totuși, este un pic mai ridicat - 5.9 puncte din 7 posibile, în comparație cu 5.7 puncte ale respondenților care nu conduc o mașină. Per general, 33% dintre locuitorii mediului urban cu vârsta de peste 16 ani sunt șoferi. Un fenomen previzibil este faptul că ponderea femeilor care șofează constituie 14%, iar a bărbaților - 56%.

Cât de exemplari sunt concetățenii noștri la volan?... Nu foarte demult a fost mărită amenda pentru centura de siguranță necuplată, iar drept consecință al acestui fapt, șoferii autoturismelor personale au început mai des să-și pună centura. Unii șoferi din transportul public, care petrec zile întregi la volan, nu obișnuiesc să fie precauți la acest capitol. Aceștia își fixează centura "comod" și nici pe departe nu o pun corect. Acest lucru amintește de proverbul "și lupul sătul, și oile întregi". Este de menționat că, totuși, majoritatea șoferilor afirmă că respectă regulile de circulație - 67% cuplează permanent centura și 19% o cuplează în majoritatea cazurilor. Este interesant faptul că femeile respectă mai conștiincios legea, cuplând centura cu 15 p.p. mai mult decât bărbații. Care ar fi explicația acestui fapt? Femeile sunt mai atente la drum sau se simt mai puțin sigure la volan? Ar putea fi ambele motive...

Figura 1: Obișnuința șoferilor de a cupla centura de siguranță, N=428, %

"Regulile sunt create pentru a fi încălcate", iar pe acei care nu le respectă îi așteaptă pedeapsa. Per general, indiferent de frecvență, 55% dintre șoferi încalcă regulile de trafic, ceea ce înseamnă că ponderea celor care nu le încalcă constituie 45%. Această cotă ar trebui să se egaleze cu ponderea șoferilor care nu sunt opriți de poliția rutieră, însă rezultatul nu e acesta. Poliția rutieră niciodată nu a oprit 36% dintre șoferi, ceea ce e cu 9 p.p. mai puțin decât acei care nu încalcă regulile. Astfel, sunt cel puțin două posibilități: ori unii șoferi nu cunosc foarte bine regulile de circulație, ori poliția oprește doar șoferii care niciodată nu le-au încălcat. Indiferent de faptul dacă șoferul a încălcat sau nu, oprirea mașinii de către poliție nu este îmbucurătoare. Șoferii se străduiesc să evite astfel de situații. Câteodată, lângă parbriz poate fi observat un aparat care atenționează șoferul când acesta se apropie de Radar. Șoferii obișnuiesc să semnalizeze șoferii aflați pe contrasens când nu departe se ascunde o mașină alb-negru cu girofar.

Figura 2: Frecvența cu care șoferii sunt opriți de poliție, N=425, %

Figura 3: Încălcarea regulilor de circulație, N=419, %

Este cert faptul că poliția rutieră întotdeauna găsește un motiv pentru a opri o mașină, dar, totuși, este mai bine dacă regulile nu se încălca, reguli care, în primul rând, trebuie însușite. O parte din șoferi au învățat primele lecții de șoferie de la prieteni, părinți și cunoscuți, doar că examenele trebuiau să le susțină la școala auto. Așadar, există posibilitatea de a economisi pe studii, însă calitatea însușirii poate să nu fie la un nivel înalt. Alegerea fiecare o face individual, însă cel mai important este rezultatul - absența pericolului pe străzi.

Metodologie. Datele au fost colectate prin intermediul sondajului trimestrial Magenta National Screening, pe un eșantion de 3000 de respondenți, în 131 de localități urbane și rurale (marja de eroare constituie ±1.7%, la un nivel de încredere de 95%). Datele pentru acest articol au fost colectate în mediile urbane: 1298 respondenți, aceasta asigurând o marjă de eroare de  ±3% la un nivel de încredere de 95%.