Un ceai, vă rog, sau… mai bine șase*

Dacă vă este răcoare,

Ceaiul vă va încălzi.

Dacă vă este cald,

Ceaiul vă va răcori.

Dacă sunteți trist,

Ceaiul vă va da puteri.

Dacă sunteți îngrijorat,

Ceaiul vă va calma.

                                    Gladstone

Pentru consumul acestei băuturi nu există restricții. Ceaiul poate fi băut atât de către maturi, cât și de copii. Unii primesc plăcere de la un ceai fierbinte care conține 5 linguri de zahăr, iar alții, dimpotrivă, consideră că ceaiul trebuie consumat fără zahăr pentru a putea savura aroma și gustul acestei plante. Încălzindu-ne mâinile cu o ceașcă de ceai, puțini își pun întrebarea când și de către cine a fost descoperită această băutură. Țara cu care se asociază ceaiul este Marea Britanie, deși habitudinea englezilor de a consuma ceai a apărut abia după ce acesta a început a fi folosit de către chinezi. Pentru a afla care ceai este pe placul consumatorului local, compania Magenta Consulting a introdus în cercetările sale trimestriale câteva întrebări referitoare la acest subiect interesant.

Precum a arătat studiul, în 96% dintre familii se consumă ceai, iar marca acestuia are o importanță semnificativă. Acest fapt poate fi explicat de publicitatea talentată a unor mărci. Conform rezultatelor cercetării, consumatorii de ceai, alegând o marcă sau alta, apreciază în cea mai mare măsură gustul băuturii (81%). Asortimentul ceaiului influențează cumpărarea lui în cazul a 34% dintre respondenți. Nu este greu de înțeles, este suficient doar să tragi o privire la raftul cu ceaiuri: verde, negru, alb, din ierburi etc. Câteva denumiri din colecția liderului pe piață, Lipton, sunt:  Forest Fruit, Mild Ceylon, Indian Spice, Passion Raspberry. Este dificil să nu-ți amintești publicitatea acestui ceai, unde fetele, femeile și bunicile se scufundă cu plăcere într-o piscină plină cu arbuști, savurând profunzimea gustului acestei băuturi. Unul dintre rezultate este că 44% dintre acei care beau ceai, aleg ceaiul de fructe.

Ceaiul Greenfield concurează cu liderul pieței, propunând consumatorului o alegere imensă de gusturi: Golden Ceylon Classiс, Kenyan Sunrise, Flying Dragon, Jasmine Dream, Japanese Sencha, White Bloom, Christmas Mystery, Lotus Breeze, Lemon Spark și mult altele. Care ar fi scopul acestui efort? Sau poate în așa fel ceaiul, dintr-o băutură fierbinte, devine o sursă de savoare și plăcere. Diversitatea gusturilor în acest caz poate servi ca un stimul pentru a face cumpărătura respectivă.

Figura 1: Mărcile de ceai preferate de consumatorul local, N=996, %

Pe parcursul ultimilor câțiva ani, la radio, în ziare, reviste și emisiuni televizate puteau fi auzite sau văzute avantajele ceaiului verde. O parte dintre consumatori au trecut de la ceaiul tradițional negru la cel verde, obișnuindu-se cu gustul specific al acestuia. Este complicat de a spune care dintre specialiști au dreptate: acei care afirmă că ceaiul verde este mai tonifiant și contribuie la modelarea siluetei sau acei care cred că aceste proprietăți au fost preamărite cu scopul de a intensifica cererea acestui produs pentru țările în care consumul ceaiului verde era un lucru mai puțin obișnuit. O pondere de 38% dintre consumatorii locali beau ceai verde, însă ceaiul negru nu cedează, acesta este folosit de către 54% dintre consumatori.

Figura: 2: Popularitatea diferitor tipuri de ceai, N=1328, %

Ceai din mușețel, mentă, roiniță... Cândva aceste tipuri de ceai puteau fi găsite doar în farmacii într-un ambalaj din carton subțire, din care tot timpul se scutura praf de ceai. Acestea încă se mai comercializează și acolo, însă ambalajul a devenit mult mai atractiv, având poze colorate ale ierburilor medicinale. Ceaiurile de ierburi au apărut și în supermarketuri. Ceaiurile propriu-zise sunt preferate de către 17% dintre consumatori.

Ceaiul la plic, din frunze și în "piramide"? Orice îți dorește inima. Însă, totuși, cel mai frecvent consumatorii preferă ceaiul la pliculeț - 61% dintre participanți. Acesta se infuzează rapid și nu necesită efort. Dorința de a economisi timp și, totodată, de a primi maximum plăcere de la un ceai la plic, a stimulat producătorii să inventeze o nouă formă a acestora. Un pic de publicitate și ceaiul în "piramide" este băut de 10% dintre consumatorii de ceai. Una dintre caracteristicile interesante a consumatorilor de ceai este plăcerea de a stoarce pliculețul cu ajutorul linguriței, învârtind-ul în jurul acesteia, precum și utilizarea unui pliculeț de ceai de mai multe ori. Spre regret, ceaiul în "piramide" este mai greu de stors. Indiferent de efortul plasatorilor de publicitate, 25% dintre consumatorii de ceai preferă ceaiul din frunze.

În țara noastră familia nu se adună la ceaiul de la ora 17.00, mai ales că o parte din populație se află la serviciu la această oră, iar acei aflați acasă sunt mai puțin dispuși de a urma tradițiile englezești. Pentru consumatorul local de ceai, aceasta este o băutură de dimineață - 82% dintre consumatori încep dimineața cu un ceai. Dimineața ceaiul trezește și dă puteri, iar seara, 41% - se așteaptă la un efect advers, consumându-l la cină după o zi de lucru.

Conform informației postate pe site-ul unuia dintre producătorii de ceai, această băutură este un stimulent natural, joacă rolul unui anti-inflamator, reduce fragilitatea vaselor de sânge, împrospătează mintea și sporește metabolismul. Ceaiul este uimitor de folositor, însă, cu condiția că acesta nu trebuie să conțină lapte și zahăr. Să consume ceai fără lapte consumatorul local încă ar fi de acord, însă faptul că acesta nu trebuie să fie dulce... Complicat: 87% dintre consumatori beau ceai cu zahăr. În 29% dintre cazuri se consumă ceai cu miere de albine. Ceaiul cu dulceață - un leac bine cunoscut împotriva răcelii și pur și simplu o combinație gustoasă care amintește de copilărie, este consumat de 13% dintre participanți.  

Пить или не пить? Чай или кофе? Ответ абсолютно индивидуален и зависит только от самого человека. Ну и совсем немного от рекламы того или иного напитка.

Să consumi sau să nu consumi? Ceai sau cafea? Răspunsul este absolut individual și depinde doar de fiecare în parte și, totuși, puțin și de publicitatea anumitei băuturi.

Metodologie: Cercetarea a fost efectuat prin intermediul studiului Magenta National Screening efectuată pe un eșantion de 1400 respondenți din 24 localități urbane, asigurând o marjă de eroare de +/- 2.6% (la un nivel de încredere de 95%).

Expresia Фроси Бурлаковой din filmul «Приходите завтра»

 

Vizualizări474 Share Tweet Plus