Preferințele de cumpărare a încălțămintei ale populaţiei urbane

De la încălțămintea confecționată din scoarță de copac, cu ajutorul cuielor, papirusului, a lemnului; de la opinci legate cu viță-de-vie, la o industrie a încălțămintei cu tehnologii mult mai avansate. Astfel a evoluat domeniul de producere a obiectelor confecționate special pentru acoperirea și protejarea piciorelor. În zilele noastre descoperim o gama variată de culori, forme și mărimi, sandale, mocasini, pantofi, bocanci, cizme, ghete pentru sport, încălțăminte specială etc.

Pantofii  aleși cu gust pot da sarea și piperul sau completa cu discreție garderoba Dvs. Ceea ce purtați pe picioare vă asigură nu doar protecția și confortul mersului pe jos, dar vă dezvăluie și personalitatea, iar femeile au capacitatea în doar 45 de sec. să aprecieze un bărbat și după felul cum și-a asortat încălțămintea cu ținuta vestimentară.

În cadrul cercetărilor de profil a consumatorului autohton, compania Magenta Consulting  a efectuat  studiul privind obiceiurile de cumpărare a încălțămintei, ce magazine specializate de încălțăminte preferă, unde obișnuiesc să procure  și care sunt criteriile după care se conduc  în alegere acesteia. Datele au fost colectate pe un eșantion reprezentativ de 1400 de persoane cu vârsta între 15-65 ani, din 24 de localități urbane, iar marja de eroare constituie +/-2,6%.

Pentru a afla care sunt cele mai cunoscute magazine de încălțăminte din Republica Moldova, respondenții au avut posibilitatea sa specifice până la 3 denumiri ale acestora.  Astfel, majoritatea locuitorilor mediului urban cunosc  magazinele specializate de încălțăminte Zorile (70%) și Cristina (51%), 15% dintre aceștia au indicat magazinele Salamander, 10% - Sandalini, 8% - Adidas, 7% - Leonardo, 6% - Tighina, 5% - Floare . Câte 3% au menționat  Puma, Medea, Ionel, Covalli și Nike, 2% - Unic, Ecco, Gemeni, Tiras, iar câte 1% - Reebok, Piața, Jumbo, Geox și Tocușor.

Figura 1.: Notorietatea neasistată a magazinelor de încălțăminte, N= 1107,%

Chiar dacă se cunosc mai multe magazine specializate, mai mult de jumătate dintre respondenți (55%) preferă să cumpere încălțăminte de la piață, 15% de la centrele comerciale, câte 11% de la magazine specializate și magazine ale firmelor de încălțăminte. Acei care preferă să procure obiecte de încălțăminte de peste hotare, au o pondere de 6%. Mai există o categorie de respondenți, de doar 1%, care își fac încălțămintea la comandă.

Figura 2.: Puncte comerciale preferate pentru cumpărarea încălțămintei, N= 1299, %

Dintre acei care au răspuns că preferă să aleagă încălțămintea în centrele comerciale (N=198), 16% au menționat Gemeni, 15% - Elat, 12% Malldova, câte 8% - Jumbo, Unic și Cristina și 4% - Sun City.

Dintre magazinele specializate (N=152), 38% au indicat  Cristina, 28% - Zorile, câte 5% - Salamander și Sandalini, și 3% - Adidas.

Magazine ale firmei numite (N=158), unde fac cumpărături respondenții, au fost  Zorile (37%), Cristina (30%), 5% - Salamander, câte 4% - Puma și Adidas.

Notorietatea neasistată obținută  indică faptul că respondenții nu fac distincție foarte clară între magazinele de încălțăminte ale unei firme, magazinele specializate și centrele comerciale.

Analiza multicriterială a relevat faptul că de la piață preferă să cumpere încălțăminte, într-o pondere mai mare, persoanele cu vârsta peste 45 ani, cu un venit până la 2000 MDL.  Centrele comerciale sunt frecventate, în special, de către persoanele cu vârsta între 20-34 ani și cu venituri de peste 3000 MDL per membru de familie. Acei care achiziționează încălțămintea peste hotare, într-o pondere mai mare, sunt tinerii cu vârsta între 14-19 ani și 25-29 ani. Aceștia o fac atunci când pleacă în scopuri turistice sau temporar la muncă/studii sau primesc colete de la rudele aflate peste hotare, cunoscînd că este mult mai avantajos să-ți completezi garderoba în străinătate.

În alegerea punctelor comerciale de unde se procură  încălțămintea, persoanele participante la cercetare se conduc, în cea mai mare parte de preț (53%), calitate (47%) și diversitatea modelelor existente (40%), acestea împreună constituind factori determinanți în efectuarea cumpărăturii. Deservirea personalului, vecinătatea magazinului sau brandul renumit au o semnificație mult mai mică, fiind menționate de câte 8% dintre respondenți.

Figura 3.: Criterii de alegere a punctelor comerciale pentru a cumpăra încălțăminte, N= 1313,%

Când își aleg încălțămintea, ¾ dintre locuitorii mediului urban țin cont de comoditatea acesteia, 59% - de preț, iar 37% - de design. Fiecare al cincilea urmează tendințele modei și analizează o nouă pereche de încălțăminte în raport cu restul garderobei pe care o posedă. Doar  5% dintre respondenți vor ține neapărat să cumpere un brand renumit de încălțăminte.

Figura 4.: Criterii de alegere a încălțămintei, N=1315, %

Efectuând analiza multicriterială s-a observat că pentru tinerii de 25-29 ani și pentru persoanele trecute de 35 ani, comoditatea contează într-o măsură mai mare, de preț vor ține cont, în special, acei de peste 45 ani. La design și tendințele modei, mai mare atenție atrag tinerii până la 29 ani și acei cu venituri de peste 6000 MDL.

Se semnalizează faptul că producătorul autohton de încălțăminte este cunoscut  în rândul persoanelor participante la sondaj și în pofida faptului că în ultimii ani au fost deschise suficient de multe magazine specializate, totuși, pentru marea majoritate rămâne  tendința de a achiziționa încălțăminte de la piață.

 

Vizualizări702 Share Tweet Plus