On-line sau clasic? Cum își promovează imaginea companiile din Moldova

Câte companii din Moldova sunt prezente în spațiul on-line cu logo și site și când au început acestea să se promoveze pe internet?  

Era internetului a transferat piețele, iar cu ele - publicitatea și marketingul în spațiul virtual. Fără identitate pe web, începând cu un site elementar și continuând cu magazine on-line, bloguri, aplicații, în zielele noastre e cam greu de imaginat o companie. 

Nu și în Moldova. 47% din companiile din regiunile țării nu au logo, nici site și consideră că nici nu au mare nevoie de ele. Regula promovării “prin recomandare” sau “cunoscuți” e încă în plină floare. Spre viitor privește în cea mai mare parte doar Chișinăul.

Constatarea a fost făcută prin intermediul unui sondaj realizat de Magenta Consulting, care a decis să vadă câte dintre companii de la noi din țară și-au asigurat prezența în spațiul on-line și de când. Cercetarea a inclus 402 companii, cărora li s-a adresat următoarea întrebare:

“Când ați realizat pentru prima dată designul la următoarele elemente corporative:  

Logotipul companiei (sigla);

Site-ul companiei?” 

On-line companiile mari dictează trendul

Debutul e-commerce sau a magazinelor on-line a fost marcat în 2001, când Amazon a lansat serviciile mobile și a raportat primele profituri pe vânzări on-line. De atunci, lucrurile în spațiul virtual s-au mișcat cu pași gigantici. În doar 7 ani, un studiu realizat în SUA a demonstrat că 81% dintre americani, înainte de a procura un produs, l-au căutat on-line, iar 66% au și făcut cumpărături pe net.

În Moldova, vânzările on-line abia acum își iau avântul. 8% dintre companii s-au dovedit a fi vizionare în privința șanselor ce le oferă internetul și au dat de știre pe net că există. Acestea se promovează cu primul logo și pagină web a companiei între anii 2001-2010. Se poate presupune că acestea aveau și un profit bun, pentru că, în acest interval de timp, o pagină web era destul de costisitoare.

Circa 24% dintre companii și-au făcut apariția pe internet între anii 2010-2016. Rebranding al logo-ului în ultimii 6 ani și-au făcut 12% dintre companii.

Figura 1: Ponderea companiilor ce dețin site și logotip în perioada 1990-2016, %

Ponderea companiilor mici și mijlocii care au site-uri e mai mică  decât cea a întreprinderilor mari (mai mult de 249 de angajați). 52% de micro-întreprinderi, și 43% de companii mici încă nu dispun de un site. 

Figura 2: Ponderile per tip de companii ce dețin site 1990-2016, %

Chiar  și on-line centrul economic al țării este Chișinăul

Cea mai mare pondere a companiilor care au logo și site web în prezent se află în Chișinău (peste 20%), aproape aceeași pondere au obținut și companiile din centrul țării. Companiile din nord au într-o măsură mai mare logotip (13%), decât site (9%). Totodată, la moment, ponderea companiile din sud ce dețin site și logotip e mai mică față de companiile din alte regiuni (4%).

Majoritatea companiilor din regiuni încă mai preferă modalitatea clasică de promovare - prin publicitate TV, radio, ziare sau la vedere. Circa 40 % dintre întreprinderile din nord și cele exportatoare declară că nu au un logotip. 47% de companii din centrul țării și 24% - din nordul țării nici nu consideră că ar avea nevoie de a se promova pe net cu un logo sau site web.  

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 402 companii, cu o marjă de eroare de +/-4.88%, la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 10 august – 22 septembrie, 2016 la telefon prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)

 

Vizualizări439 Share Tweet Plus