Moldovenii și televizorul. Care este comportamentul de consum al acestora pentru produsele oferite de TV

Din a doua jumătate a secolului trecut, televizorul a devenit parte indispensabilă în modul de a petrece timpul liber în țările din occident. În spațiul ex-sovietic și în Moldova, în particular, televizorul a devenit accesibil abia din anii 1990, însă s-a răspândit prin gospodăriile moldovenilor destul de rapid și a devenit una din cele mai populare căi de informare și divertisment.

Cine?

Magenta Consulting a cercetat gradul de popularitate a televiziunii printre moldoveni. Studiul a arătat că 71% din locuitorii Republicii Moldova dețin un singur televizor în gospodăria lor. 20% de moldoveni au două televizoare în casă, doar 4% – trei televizoare și un singur procent din populație are în casă cel mult patru televizoare.

Printre cei ce dețin doar un televizor în propria locuință, majoritatea sunt din mediul rural, din zona de sud a Republicii Moldova, neangajați și cei ce au un venit lunar sub 3 000 de lei. Categoria celor ce au în casă două televizoare este reprezentată în mare parte de moldovenii cu domiciliul la oraș, cu vârsta cuprinsă între 22 și 25 de ani, care se află într-o relație de concubinaj, sunt liber profesioniști și au în mediu un venit lunar de peste 20 000 de lei. 

Numărul de televizoare fucționabile în gospodărie, %

Cât de des?

Aproape toți moldovenii, adică 94% privesc televizorul și doar 5% au afirmat că nu urmăresc ce se întâmplă la TV. Nu au timp și chef pentru televizor într-o pondere mai mare persoanele care sunt divorțate sau văduvite, cei ce au cel mult studii primare și cei care au mai mult de 61 de ani împliniți.

Întrebați cât de des includ televizorul, 62% de respondenți au răspuns că îl privesc zilnic, 10% – între patru și șase zile pe săptămână, tot 10% – câte două sau trei zile pe săptămână și 4% privesc televizorul doar o singură dată pe săptămână. Printre persoanele care urmăresc TV-ul, în mare parte, se numără femeile, locuitorii regiunii de sud a țării, persoanele căsătorite și cele văduvite, pensionarii și cei care au studii secundare profesionale. Este important  de menționat că ponderea celor care privesc televizorul zilnic crește direct proporțional odată cu înaintarea lor în vârstă. Categoria moldovenilor ce includ televizorul de la două la șase zile pe săptămână este într-un mai mare număr reprezentantă de respondenții cu vârsta între 16 și 21 de ani, de bărbați, și de cei ce sunt divorțați sau se află într-o relație de concubinaj.

Frecvența vizionării televizorului, %

Câte ore?

De asemenea, Magenta Consulting a aflat câte zile moldovenii petrec în fața televizorului. Așadar, cei mai mulți – 31% sunt cei ce urmăresc posturile TV câte două ore pe zi. 25% de respondenț susțin că se uită la televizor câte o oră pe zi, iar 21% – câte trei ore pe zi. Ponderea scade odată cu creșterea numărului de ore oferite emisiunilor TV. Așadar, moldovenii în mediu privesc televizorul câte 2,7 ore pe zi.

Printre cei ce acordă televizorului câte 2 ore pe zi se regăsesc într-un număr mai mare angajații companiilor private și liber profesioniștii. Moldovenii de la sat, din regiunea de centru a Republicii Moldova, bărbații, celibatarii și elevii reprezintă într-o pondere mai înaltă categoria persoanelor ce privesc emisiunile TV câte o oră  pe zi. Iar grupul moldovenilor ce se uită la TV câte trei ore pe zi îl constituie preponderent persoanele din zona de nord a țării, intervievații neangajați, cu vârsta cuprinsă între 26 și 30 de ani și cei ce se află în concubinaj cu partenerul lor.

Timpul petrecut în fața televizorului, %

Cum tratăm pauzele de publicitate?

Echipa Magenta Consulting a urmărit să afle cum procedează moldovenii atunc când emisiunea sau filmul pe care îl urmăresc la TV sunt întrerupte de o pauză publicitară. Mai bine de jumătate, 59% de respondenți, au afirmat că în asemenea cazuri schimbă postul TV la altul care nu transmite reclamă la acel moment.

Mulți sunt și cei ce tolerează publicitatea – 35% de moldoveni. 11% din intervievați au răspuns că pauza de publicitate este tocmai potrivită pentru o excursie de la televizor până la bucătărie ca să-și ia ceva de mâncat. Iar 6%, în timp ce este difuzată reclama, își verifică poșta, conturile de pe rețelele de socializare și telefonul în general.

Femeile sunt mai tolerante față de publicitate în comparație cu bărbații, însă acestea mai des aleg să meargă până la bucătărie după mâncare în timpul pauzelor de publicitate. Printre cei ce refuză să urmărească reclama se numără mai mulți dintre cei care locuiesc în mediul rural sau în zona de sud a Moldovei, persoanele cu studii secundare profesionale și cele ce au un venit lunar de peste 20 000 de lei.

Mai îngăduitori față de publicitate sunt în mare parte moldovenii ce locuiesc în mediul urban, cei cu vârsta trecută de 60 de ani, așadar și de pensionarii, văduvii și văduvele și persoanale care au obținut cel mult studii primare. Locuitorii zonei de centru a Republicii Moldova, persoanele ce au un venit de la 10 000 de lei în sus și cele ce dețin propria afacere preponderent reprezintă grupul moldovenilor care aleg bucătăria și mâncarea în defavoarea pauzei de publicitate. Iar printre cei ce acordă mai multă atenție telefoanelor și socializării online majoritatea sunt tinerii ce au cel mult 21 de ani împliniți și persoanele necăsătorite.

Cu un televizor sau mai multe într-o locuință, aproape toți îl urmărim, fie zilnic, fie de câteva ori pe săptămâni, în mediu îi acordăm câte 2,7 ore pe zi și consumăm atât emisiunile și reclama, cât și prăjiturile ce ne așteaptă în pauzele de publicitate la bucătărie.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 1129 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 22 septembrie – 8 octombrie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul interviurilor față în față.

Vizualizări790 Share Tweet Plus