Moldovenii nu apreciază jurnalismul de tip „click aici”

Jurnalismul este asociat cu cea de-a patra putere în stat. Cel puțin așa ar trebui să funcționeze, ca o putere ce mișcă lucruri spre prosperitate și claritate. Asta ar trebui să reprezinte instituțiile media – o putere cu impact informativ și intelectual-calitativ asupra societății. Magenta Consulting a încercat să afle cum reacționează utilizatorii de internet la metamorfozele mediatice din mediul online, exclusiv pentru Republica Moldova.

Cum (nu) trebuie să fie materialul jurnalistic pe online

Aspectele ce deranjeaza cel mai mult într-un articol jurnalistic sunt subiectele partinice și interpretate într-o anumită culoare politică, mai cu seama atunci când instituția media aparține unui anumit partid sau persoane politice. De asemenea, deranjante sunt titlurile țipătoare, greșelile gramaticale, subiectele ce nu sunt bine documentate sau tratate superficial, banner-ele publicitare de pe web, subiectele irelevante, reportajele despre accidentele rutiere și materialele publicitare sau advertorialele.

Rezultatele cercetării arată că moldovenii în cea mai mare măsură sunt deranjați de subiectele și materialele media ce sunt politizate, 92% din respondenți au recunoscut că nu pot tolera interpretările politice ale anumitor instituții media. Pe locul doi, cu un punctaj de 89%, în topul celor mai enervante abordări ale jurnaliștilor online din Moldova, se plasează articolele superficiale, ce nu sunt tratate complet și lasă semne de întrebare cititorilor. Cel de-al treilea loc îl câștigă analfabetismul, cu alte cuvinte, erorile gramaticale – 85%.

ATENȚIE! Intertitlu ȘOCANT!

N-O SĂ-ȚI VINĂ SĂ CREZI! Titlurile țipătoare, despre șocant, abominabil și groaznic nu pot tolera 82% de respondenți.  Subiectele neinteresante sau irelevante care sunt aduse în discuție de anumite instituții media nu le sunt pe plac pentru trei sferturi din moldoveni – 75%. Nici imaginile sau filmulețele publicitare ce plutesc pe paginile web a instituțiilor media nu sunt binevenite, 73% din intervievați s-au aratăt a fi deranjați de reclamă. Mai puțin enervante, după părerea moldovenilor, sunt știrile despre accidentele rutiere și advertorialele, câte 54% de respondenți pentru fiecare.

De menționat este faptul că majoritatea celor ce se declară deranjați de asemenea abordări jurnalistice sunt tinerii cu vârsta cuprinsă între 20 și 24 de ani. De asemenea,  o pondere foarte înaltă o constituie categoria respondenților cu studii superioare, din 100% din respondenți care au studii superioare, 88% au o atitudine negativă față de materialele jurnalistice politizate, titlurilor cu semne exclamative la capăt, informațiilor prezentate imparțial sau tratate superficial, etc.

Moldovenii ce au participat la acest studiu, scopul căruia a constat în evaluarea practicilor, atitudinilor și cunoștințelor utilizatorilor de internet față de produsele jurnalistice de pe on-line, realizat de Magenta Consulting, și-au exprimat, de fapt, așteptările pe care le au atunci când consumă media. Urmează de văzut dacă instituțiile media din Republica Moldova vor lua în considerare cererea pe care a formulat-o publicul prin intermediul acestui studiu.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion convențional. Datele au fost colectate în perioada02 – 27 februarie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul platformei de sondaje online www.sondaj.md

 

Vizualizări218 Share Tweet Plus