Magenta Metrics: Rata de penetrare a internetului în Moldova - Trimestru 3, 2015

Magenta Consulting lansează un nou indicator al performanței în mediu de afaceri – Magenta Metrics, creat pentru a prezenta rata de penetrare a diferitor domenii de activitate din Republica Moldova. Astfel, cu ajutorul Magenta Metrics veți putea afla: volumul de consum al unui produs sau serviciu, profilul demografic al consumatorilor și stilul lor de viață, caracteristicile principale ale dezvoltării diferitor sectoare și evoluția în timp a acestora. Ne propunem să analizăm piețele diferitor produse prin intermediul sondajelor, calculând indicele de penetrare pe baza unor eșantioane reprezentative la nivel național.

Magenta Metrics nu e doar un șir de cifre, ci un indice ce va permite urmărirea evoluției businessului moldovenesc. Veți putea găsi prezentările celor mai recente studii accesând rubrica: 

Magenta Metrics.

Primul studiu din categoria Magenta Metrics prezintă rata de penetrare a serviciilor de internet din Moldova. Sondajul realizat de echipa Magenta Consulting a stabilit că 64% de moldoveni folosesc internetul cel puțin uneori, rata utilizatorilor fiind în creștere comparativ cu anul trecut.  

Așadar, 72% dintre utilizatorii de internet accesează netul zilnic sau cel puțin aproape în fiecare zi. Majoritatea sunt elevi, celibatari, locuitori ai zonei de centru a țării, persoanele ce au un venit lunar între 10 000 și 20 000 de lei și cele ce au o vârstă cuprinsă între 16 și 25 – de ani.

Caracteristici demografice ale utilizatorilor de internet, %


 

19% din respondenți au recunoscut că folosesc internetul doar de două sau de trei ori pe săptămână, o mare parte din ei fiind reprezentată de persoanele cu vârsta între 41 și 50 de ani, de liber profesioniști și cei ce dețin studii secundare profesionale sau medii de specialitate. 6% de moldoveni navighează pe net doar o dată pe săptămână, 2% – de două sau de trei ori pe lună și doar 1% – o singură dată pe lună.

Analizând frecvența accesării internetului, observăm că în egală măsură se folosesc de internet atât femeile cât și bărbații din toate cele trei regiuni ale Republicii Moldova: cea de nord, centru și de sud. Cea mai mare pondere printre respondenții care sunt utilizatori de internet este reprezentată de elevi, persoane cu studii medii de specialitate și superioare, celibatari și cei ce locuiesc la oraș.

Frecvența accesării internetului, %

Mai jos este prezentat profilul utilizatorilor de internet în raport cu populația țării. Prin urmare, chiar dacă la nivel național sunt mai multe femei, internauții sunt în mod egal atât femei, cât și bărbați. Ponderea internauților din regiunea centrală depășește ponderea poputației ce locuiește în această zonă, fapt ce determină că cei mai mulți internauți sunt din centrul republicii. Cota internauților celibatari este mai mare decât ponderea acestora în rândul populației, spre deosebire de persoanele căsătorite, de unde extragem concluzia că cei mai mulți internauți se înregistrează în rândul persoanelor necăsătorite. Astfel putem deduce cele mai proeminente caracteristici ale utilizatorilor de internet.

Profilul utilizatorilor de internet, %

Jumătate din cei ce stau pe net, îl accesează de pe un calculator staționar, de birou – 51%. Cu câteva procente mai puțini sunt cei ce folosesc un notebook ca să se conecteze la internet – 47%. Telefonul mobil și tableta au un public mai puțin numeros, 37% și respectiv 13% de utilizatori. Numărul moldovenilor care stau pe net de la un calculator staționar crește direct proporțional cu vârsta acestora, notebookul este preferatul elevilor și liberilor profesioniști, iar telefonul mobil se bucură de popularitate în mediul urban, la persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 de ani și la celibatari.

Studiul a stabilit că desktopul, laptopul și tableta reprezintă dispozitive utilizate aproape în egală măsură, atât în cadrul gospodăriei, cât și înafara acesteea. Când sunt înafara locuinței, moldovenii accesează internetul folosind telefonul mobil în măsură de 78%. Însă, chiar dacă au calculatoare acasă respondenții accesează internetul de pe telefon și în cadrul locuinței.

Dispozitive utilizate pentru conectarea la internet, %

 

60% dintre moldovenii ce folosesc internet în limitele gospodăriei sau locuinței sale sunt clienții operatorului Moldtelecom, pe locul doi s-au plasat Orange și Starnet, câte 14% pentru fiecare, cel din urmă fiind mai prezent în zona de centru a țării. De asemenea, Starnet este în egală măsură prezent în locuințele moldovenilor atât din localitățile urbane cât și din cele rurale. În afara gospodăriei, lucrurile stau invers, 51% din moldoveni folosesc serviciile operatorului Orange, 18% – Moldtelecom, 17% – Moldcell și 8% – Starnet.

În cazul alegerii unui operator de către utilizatori în afara cadrului locuinței sale, Moldtelecom-ul este răspândit în zona de sud a Republicii Moldova, în mediul rural, printre persoanele cu vârsta cuprinsă între 41 și 50 de ani și moldovenii ce au un venit de la mai puțin de 3 000 de lei până la 10 000 de lei. Operatorul Orange este mai popular printre intervievații cu vârsta cuprinsă între 18 și 21 de ani, cei care dețin propria afacere și sunt liberi profesioniști. Iar moldovenii care apelează la serviciile operatorului Moldcell pentru a se conecta la internet în afara locuinței sale sunt în mai mare măsură locuitori ai mediului urban și a zonei de sud din Moldova.

Cu toate că de câțiva ani fibra optică a înlocuit mijloacele mai vechi de transmitere de date prin cabluri, aceasta este prezentă și utilizată doar de către 30% de moldoveni, majoritatea fiind locuitori ai mediului urban. 34% sunt conectați la internet prin ADSL – conectare prin intermediul unui modem conectat la linia telefonică care permite utilizarea concomitentă a ambelor servicii, conexiune specifică mai mult celor ce sunt stabiliți cu domiciliul la țară.  21% folosesc conexiunea de tip wireless, adică fără fir, 18% se conectează prin modemuri de tip 3 sau 4G, iar 14% stau pe net folosindu-se de telefonia mobilă.

Conectați la internet prin fibră optică, wireless, de la un laptop sau smartphone, trebuie să nu uităm să ne rupem ochii și gândurile din lumea virtuală ca să nu ratăm lumea reală care ne înconjoară aici, acum.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial de 1129 de respondenți, cu o marjă de eroare de +/-3% la un nivel de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 22 septembrie – 8 octombrie, 2015. Datele au fost adunate din chestionarele ce au fost colectate prin intermediul interviurilor față în față.

 

Vizualizări902 Share Tweet Plus