Magenta Consulting. De 13 ani suntem în căutarea adevărului

Numele „Magenta” s-a născut într-o seară din 2006, la un „ceai” cu gașca de prieteni (ca și orice brainstorming, de altfel). Idei au fost multe – Guguță, Gold, Vip, Haiduc – ha, ha, imaginați-vă „Guguță Consulting”. Într-un final s-a ajuns la o culoare cu un nume deosebit – mulți o numesc „roz”, însă ea e un pic altfel, totuși. Semnifică armonia, bunătatea și dragostea. De atunci încoace așa și ne numim – Magenta. Magenta Consulting.

Dacă ar fi să dăm rewind cu vreun an înainte – Magenta s-a născut în sufletul lui Dumitru – un tânăr cu părul negru și cârlionțat, înalt și slab, foarte deștept (chiar dacă nu-i prea plăcea să studieze, nu după regulile școlii, cel puțin), crescut într-o familie de intelectuali din Chișinău, cu un doctorat și cu câteva masterate și MBA-uri din Moldova și Suedia în spate. Era și este un extrovert înnăscut – oricine a vorbit cu el, cel puțin o dată, a simțit energia și entuziasmul pe care mulți dintre noi nu înțelegem până la capăt de unde-l ia. Dar lasă-l să fie acolo unde este – motorul care mișcă în secret Magenta. 

Primul birou Magenta și cele două fotolii din catifea roșie

Studiile din Suedia l-au adus pe Dumitru într-o companie de consultanță de acolo, unde a activat în calitate de consultant junior, apoi a ajuns la MIEPO, unde a lucrat la un proiect care se ocupa de promovarea exporturilor din Republica Moldova. Următorul job a fost Magenta, din aprilie 2006 și până în prezent, 13 ani mai târziu. Anume faptul că Dumitru se bucură de o plăcere aparte din comunicarea cu oamenii i-a adus și primii clienți și l-a ajutat să stabilească primele contracte. Magenta este așa cum este acum datorită lui. Faptul că a călătorit atât de mult a contribuit enorm la organizarea internă – nivelul de încredere care se acordă angajaților, nivelul de confort al acestora și modelul orizontal de management sau faptul că în fiecare dimineață, de-a lungul anilor, fondatorul companiei trece pe la fiecare angajat în parte și se salută personal cu o strângere de mână.

Dumitru Slonovschi, Fondator: „Se spune că cei mai fericiți oameni sunt acei care fac cel mai greu lucru. Nu știu dacă lucrul pe care îl fac este cel mai greu, dar mă simt împlinit și curios de ceea ce ne va aduce ziua de mâine.”

Primul birou Magenta cu intrare separată a fost cel de pe strada 31 august, într-o curte cu mai multe case de locuit. Știți unde s-a construit un hotel frumos – Zentrum, recent? – Acolo. Trebuia să intri în curte și să treci de un colț. Unde se afla Magenta nu era clar nici de la prima vedere și nici de la a doua vedere. Era un birou cu 2 etaje, unite printr-o scară în spirală. În acel birou erau de toate – și mesele angajaților, și primele focus grupuri, și primul call centru CATI, și arhiva. Atunci eram puțini și foarte uniți, chiar ca o familie, aș spune, iar fiecare zi de naștere era sărbătorită cu mâncare adevărată – sarmale, clătite și Букет Молдавии. Mi s-au întipărit foarte bine în minte 2 fotolii, roșii, din catifea, care stăteau la perete și lumina bătea frumos pe ele – atunci mi se păreau învechite, astăzi aș zice că-s chiar foarte stilate. Retro. Păi, uite așa era și la noi – retro. În același timp, eram tineri și dornici de a schimba lumea. Nu pot să spun că lumea am schimbat-o (cu toate că oricum am contribuit măcar un pic), însă noi la sigur că ne-am schimbat – 13 ani mai târziu suntem într-un birou de 300 și ceva de metri pătrați, cu ușa la strada principală și cu o plăcuță cu numele gravat pe fațada clădirii. Dar și cât am dat din coate...

Per aspera ad astra

Pe atunci, eșantioanele de 500 de respondenți erau considerate foarte mari (mai apoi am ajuns să lucrăm și cu eșantioane de peste 3000 de respondenți). Printre primii clienți au fost Suedzucker și încă o companie care se ocupa de lansarea fluturilor vii la petreceri și evenimente. Tot în primii ani am realizat o serie de focus grupuri pentru Gura Căinarului. Noi credem că anume din acele focus grupuri s-a născut necesitatea de a crea brandul OM și credem că tot atunci el s-a și născut. La început era greu, pentru că atunci când ești mic, fiecare client contează (nimeni nu a anulat acest principiu nici până acum). Produsul pe care-l oferim noi nu e pâine caldă din cuptor și, dacă ai ratat 2-3 oferte, poți să rămâi chiar și fără de salarii pentru angajați în luna respectivă. Trebuia să concurăm cu companii mari, cum ar fi TNS – o corporație internațională, care nu numai că au apărut înainte noastră, dar care are și clienți pe rețea. Tu, la rândul tău, trebuie să faci totul de la zero și să demonstrezi că ești bun în ceea ce oferi.

În 2008 am început să lucrăm cu IRI/Gallup – o cercetare socială pe care o realizăm până în ziua de azi, iar sfaturile experților de acolo - Rasa, Saulius, Birute - verificările, discuțiile și, în general, gândirea lor diferită ne-au influențat în mod pozitiv felul de a lucra. Pe parcurs, am reușit să colaborăm în cadrul mai multor proiecte sociale cu clienți și organizații cu care chiar ne mândrim: Banca Mondială, UNDP, Unicef, UNFPA, SOROS, Centrul PAS, IPP și altele. Tot în 2008 am obținut acreditarea ESOMAR (primii în Moldova, apropo). ESOMAR este cea mai importantă asociație care impune standardele pentru cercetările de piață la nivel mondial. Câțiva ani mai târziu am devenit și membri acreditați ai MSPA (Mystery Shopping Providers Association).

Andrei Ciobanu, Research Director: „Jobul extrem de interesant, pe care îl fac alături de oamenii deosebiți, mă face să vin cu plăcere la lucru în fiecare zi. Compania a crescut nu doar prin numărul de angajați, dar și prin calitatea specialiștilor și complexitatea proiectelor.”

În 2009, atunci când a fost instalat primul call centru CATI, operatorii făceau sondaje la telefon în fiecare colț al încăperii, chiar și din fotoliile mele preferate, iar chestionarul îl știam pe. de. rost. Atunci am înțeles că e timpul să schimbăm biroul.

Încet, încet se conturau și succesele

La biroul de pe strada Columna am stat 8 ani. Era o încăpere de vreo 150 metri pătrați, aveam 2 contabili inhouse, 4 departamente bine definite și un call centru CATI separat și amenajat cum trebuie. Anume la Columna (cum îi spunem noi) a crescut un departament întreg de logistică. Dacă anterior echipa de operatori erau prietenii fiecăruia dintre noi, astăzi echipa operatorilor activi din teren a crescut la aproximativ 100 în toată țara. Primii ani colectam sondajele pe hârtie. Chestionarele din teren arătau, cum să vă spun, ca niște chestionare din teren – pătate, boțite și mâzgălite... Uneori, mai primeai câte un chestionar frumos și îngrijit – atunci era clar că ceva „не то...”. De 5 ani noi nu mai facem chestionare pe hârtie, totul este automatizat pe o platformă online, însă operatorii îi verificăm din prima zi când am mers în teren și până acum: o parte din respondenți sunt telefonați pentru a confirma realizarea sondajului.

Departamentul de logistică a trecut prin foc și pară, cele mai challenging proiecte pe care mi le amintesc au implicat organizare și mult lucru logistic. Un proiect care ni s-a memorat în mod special a fost în 2011 – atunci când a trebuit să realizăm un recensământ școlar și acesta a implicat peste 1300 de școli din toată țara – a fost un volum imens de lucru din punct de vedere logistic. Și în 2014 a fost un proiect mai complicat, unde trebuia să organizăm o serie de focus grupuri pentru un client de peste hotare. Era un segment complicat, iar consultantul de peste hotare urma să modereze focus grupurile. Încă un proiect de proporții a fost și în 2015. Acesta a inclus colectarea de date de la toate primăriile din Moldova. Au fost proiecte mari și grele, însă, datorită lor, acum suntem o echipă de iron men și iron ladies.

Victor Bîrcă, Coordonator Logistică: „La Magenta nu mă simt niciodată prins în rutină, pentru că proiectele sunt diverse, ”mă împing” din zona de confort și mă ajută să cresc în fiecare zi. Îmi place aici, pentru că lucrez cu o echipă plină de ambiție, energică și orientată spre dezvoltare.”

În acea perioadă am început să colaborăm cu Banca Mondială și, în ultimii 9 ani, au fost acceptate multe dintre ofertele noastre în cadrul concursurilor organizate de ei. Este o onoare și un indicator important pentru noi – înseamnă că am ajuns la un nivel anumit de calitate. Tot de atunci și până azi am acumulat un portofoliu de clienți pentru care am realizat cercetări de marketing (noi le numim comerciale) - Moldcell, Starnet, Coca-Cola, Moldtelecom, Unite, Gura Căinarului, Suedzucker, Aqua Unica, Farmacia Felicia, Mobiasbancă, Victoriabank, Medpark, Rogob, Bayer Schering Pharma, Avon, Herbalife și altele, desigur. 

Magenta de astăzi și cea de mâine

În 2017 am fost gata să trecem la un alt birou, mai mare, mai luminos și, în general, mai bun. Am pus mult suflet în acest loc, noi am desenat planul încăperilor, tot noi am ales gresia, luminile, culoarea pereților, mesele, dulapurile – totul. Aici, pe Bernardazzi, a început o nouă eră. Chiar dacă suntem peste 30 full-timers, în continuare ne simțim ca o familie, doar că mai mare, în continuare zilele de naștere sunt sărbătorite cu șprote și șampanie, iar după lucru mai rămânem să jucăm танчики și Conter-Strike. Iar primăverile, tot ca o familie, urcăm munți (la propriu) – așa, ca o activitate de teambuilding.

În continuare principiile noastre au rămas neschimbate – credem că noi trebuie să aducem valoare pentru client, să furnizăm date corecte, care să prezinte realitatea așa cum este, îi place asta clientului sau nu. Noi credem că cercetările nu merită realizate dacă nu ești gata să accepți realitatea. Da, înainte de a ne porni în drum, avem ipotezele noastre – însă scopul nostru nu este să le confirmăm. Doar atunci când știi realitatea și ce crede cu adevărat consumatorul, poți lua decizii informate.

În continuare suntem compania în care oamenii se dezvoltă – și dacă nu vrei să înveți, dacă nu ai inițiativă și dacă nu ești gata să crești – nu te vei regăsi la noi.

Irina Batîri, Director Executiv: „Îi doresc Magentei să crească în numărul și complexitatea proiectelor, să fie în continuare un loc de lucru ”de-o plăcere”, să reușim să îmbătrânim și să ieșim la pensie în aceeași componență, plus persoanele noi care vor mai veni. Îmi doresc să aud tot mai des că rezultatele cercetării efectuate de noi au fost aplicate și clienții noștri au simțit că informația care le-am oferit-o i-a ajutat să ia o decizie argumentată și corectă.”

În câțiva ani ne vedem „în pas cu tehnologia” – cum se spune în Moldova. Vorbind sincer, chiar așa și ne vedem. Research-ul se dezvoltă, totul trece pe online, chestionarele devin mai scurte și cresc cercetările din datele secundare – cele care se generează automat, și noi ne dorim să ne dezvoltăm în aceeași direcție. Ca planuri mai apropiate – anul acesta pregătim un serviciu nou, care credem că va fi util pentru mulți clienți, vă povestim despre el mai târziu.

***

Se spune că 13 nu este o cifră norocoasă, însă pentru Magenta aceștia au fost cei mai fenomenali 13 ani. Mulțumim tuturor celor care au făcut și încă fac parte din echipă de-a lungul anilor, și au contribuit cu câte un pic de personalitate și suflet. Mulțumim clienților și partenerilor fără de care nu am fi unde suntem acum. Un deosebit mulțumesc concurenților, care ne-au motivat să vrem să fim mai buni. Mulțumiri speciale băieților de la Spark pentru insighturile lor și discuțiile în care s-au născut multe adevăruri. Irinei, lui Andrei, lui Dima și celorlalți din echipă – cei care de ani la rândul sunt pilonii Magentei, cei în care ai încredere și care nu trebuie verificați, cei care sunt parteneri, au devenit prieteni și cu care vrei să împărtășești evenimentele importante din viață.

Și, nu în ultimul rând, mulțumim Sorinei, Olgăi, Nicolinei, lui Sîrghi și lui Pasha pentru că au contribuit la alegerea numelui nostru, pentru prietenie la bine și la greu, încurajare, pentru multe discuții despre marketing, promovare și, în general, despre viață.

Pentru că, ce ne face pe noi, oamenii, mai buni – dacă nu experiențele provocatoare alături de persoanele dragi.

 

Vizualizări416 Share Tweet Plus