Infografic: Obiceiurile de utilizare ale internetului printre moldoveni

Dacă citiți acest articol, probabil că vă caracterizează unul sau mai multe dintre enunțurile ce urmează: aveți un job de birou, aveți un calculator personal sau de serviciu, aveți un smartphone, citiți cu regularitate știrile sau aveți profil pe rețelele de socializare. V-ați regăsit, nu? Realitatea noastră se percepe ușor și, pe cât de incredibil ar părea – în timp ce aproape jumătate din adulții din Moldova utilizează internetul zilnic, aproape tot atâția declară că nu-l accesează deloc.

Dacă se datorează acest fapt mediului de trai sau vârstei respondenților – să aflăm în articolul ce urmează – unde vom analiza obiceiurile de utilizare ale internetului în Moldova, conform sondajului realizat de Magenta Consulting.

Obiceiurile de utilizare ale internetului printre moldoveni se împart în două extreme

59% dintre respondenți au spus că utilizează internetul: cineva o face mai frecvent, cineva - mai rar. În timp ce 45% dintre adulții din Moldova declară că îl accesează în fiecare zi, o pondere semnificativă de 41% spun că nu fac asta deloc. 7 din 10 „neutilizatori” de internet sunt din mediul rural.

Aceste cifre ne spun că suntem un pic în urmă, comparativ cu europenii - conform datelor din Ianuarie 2018, rata de penetrare a internetului în Europa este de 74%. La nivel global, cea mai mare rată de utilizare a internetului este în Qatar și Emiratele Unite, unde aceasta este de 99%, iar cea mai mică – în Coreea de Nord, cu o rată de 0.06%. Moldova, cu rata de 59% de utilizatori ai internetului, se poziționează între Africa de Sud (54%) și Morocco (63%).

În același timp, am analizat dacă distribuția eșantionului general al sondajului a avut vreo influență asupra rezultatelor și răspunsul este - nu neapărat. Întregul eșantion de 1138 de persoane intervievate este proporțional ca și repartizarea pe mediile de trai și vârste (1/3 din totalul respondenților au vârsta de peste 65 de ani și un pic mai mult de jumătate sunt din mediul sătesc).

Top rețele de socializare în rândul celor care utilizează internetul

Cele mai des accesate rețele de socializare sunt Facebook și Odnoklassniki –aproape 70 la sută dintre utilizatorii de internet afirmă că utilizează aceste platforme o dată pe săptămână și mai des. Instagram este accesat cu aceeași regularitate de o treime dintre respondenți, iar LinkedIn și Twitter sunt accesate săptămânal de doar 5% dintre utilizatorii de internet. Vkontakte este utilizat cu regularitate de către 14% dintre cei care acceasează internetul.

Dacă ar fi să descriem utilizatorii Facebook, mai mult de jumătate dintre aceștia au vârsta de până la 35 de ani, o pondere semnificativă (de 60%) este din mediul urban, iar mai mult de 1/3 au studii medii de specialitate; aproape tot atâția câți au studii superioare. Repartizarea pe sexe între utilizatorii Facebook este proporțională, 51% sunt femei și 49% - bărbați.

Persoanele care utilizează Odnoklassniki se caracterizează un pic altfel: persoanele din mediul rural ocupă o pondere mai mare (de 47%) decât utilizatorii Facebook, mai puține persoane dintre cele care folosesc cu regularitate această platformă au studii superioare, comparativ cu utilizatorii Facebook, iar segmentul de vârstă 36 ani+ ocupă o pondere de peste jumătate din utilizatori.

Aproape jumătate dintre utilizatorii Instagram sunt persoane cu vârsta de până la 25 de ani. Această rețea are cele mai mari ponderi de utilizatori din mediul urban și de persoane cu studii superioare. Este și de așteptat, așa cum în ziua de azi, probabilitatea ca o persoană tânără să aibă studii superioare este mai mare decât pentru o persoană mai în vârstă.

Top portaluri de știri online accesate

I-am întrebat pe moldoveni ce site-uri accesează cu regularitate pentru a se informa. Portalurile de știri protv.md și jurnal.md sunt în topul preferințelor, așa cum acestea sunt accesate o dată pe săptămână sau mai des de mai mult de 20 la sută dintre cei care utilizează internetul. În top 5 portaluri de noutăți se află mai află și publika.md, point.md și prime.md. Un fapt interesant pe care l-am descoperit este că, în timp ce utilizatorii altor site-uri de noutăți se împart proporțional pe sexe, persoanele care au menționat point.md sunt cu preponderență bărbați, iar prime.md a fost menționat într-o pondere mai mare de femei.

Analizând repartizarea pe vârste, am înțeles că prime.md este accesat de persoanele cu vârsta de 36 de ani+ într-o porporție mai mare decât alte portaluri de știri, pe când point.md este accesat într-o măsură mai mare de către persoanele cu vârsta de până la 35 de ani. În același timp, point.md deține cea mai mare pondere de utilizatori de la Sud, pe când prime.md – cea mai mare pondere de utilizatori de la Nord.

Ne interesează anunțurile, prognoza meteo și cursul valutar

Din topul portalurilor de nișă din Moldova care sunt accesate cu regularitate, putem spune că moldovenii caută sau plasează anunțuri pentru a cumpăra sau a vinde, sunt interesați de starea vremii, și le place să știe cursul valutar. 999.md, gismeteo.md și curs.md sunt top trei portaluri accesate o dată pe săptămână și mai des, care au fost menționate de către respondenți. Unica.md și fest.md sunt alte două portaluri care intră în top 5.

După cum și era de așteptat – majoritatea utilizatorilor a site-ului unica.md sunt femei (70%). Celelalte portaluri se bucură de popularitate mai mult în rândul bărbaților. Fest.md este accesat în cea mai mare parte de persoanele din mediu urban –așa cum majoritatea conținutului plasat pe acest portal ține de evenimente și locuri din Chișinău.

Aceste date s-ar putea să pună lucrurile în perpectivă pentru Dvs., atât dacă lucrați în marketing, cât și dacă nu aveți tangențe cu acest domeniu – pentru că, încet-încet, vi se conturează profilul general al moldoveanului în raport cu tehnologia și social media. Mai este bine de știut unde își petrec moldovenii timpul pe mediul online și dacă vă gândiți să plasați publicitate pe digital. Nu uitați însă – fiecare platformă își are audiențele sale, așa că, dacă vreți să vindeți un pachet turistic pentru seniori, Instagram nu ar fi cel mai potrivit canal pentru aceasta.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), pe un eșantion de 1138 de persoane, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și o marjă de eroare de ±2.5%. Pentru această cercetare s-a utilizat metoda Day After Recall (DAR), iar datele au fost colectate cu ajutorul tabletelor prin metoda CAPI (interviu față în față). Perioada de colectare: 17 Octombrie – 11 Noiembrie 2018.
Vizualizări323 Share Tweet Plus