Infografic: Moldovenii nu se îmbracă de pe online

Din mai multe studii realizate de Magenta Consulting, am înțeles că moldovenii sunt un popor de suflet, modești și nepretențioși. Acum se mai adaugă încă „o steluță” la sufletismul poporului nostru – studiul demonstrează că, atunci când vine vorba de cumpărăturile de haine și încălțăminte, moldovenii preferă mai degrabă să interacționeze cu un vânzător real decât să facă shopping online.

Peste 8 din 10 moldoveni nu cumpără haine și încălțăminte online

73% nici nu ar fi dispuși să o facă în următoarele 6 luni. Situația a rămas aproape neschimbată, comparativ cu acum 5 ani sau cu 3 ani în urmă. Oamenii pur și simplu preferă să facă shopping fizic, să atingă produsul, să se convingă că este calitativ sau să aibă o interacțiune pur-umană cu vânzătorul - cifrele ne spun că unul din trei moldoveni nu cumpără haine și încălțăminte online anume din acest motiv, 20% consideră că nu au nevoie să procure online (avem suficiente ”buticuri” și centre comerciale, nu-i așa?), 16% nu au încredere în shoppingul online, iar 1 din 10 nu-și permite un astfel de lux. În același timp, în SUA, tocmai 79% fac diverse cumpărături pe internet. 

„Milenialii” din Moldova sunt adepții shoppingului online

Urmează câteva insight-uri pentru acei care fac e-commerce de haine sau se gândesc să se extindă de la un magazin fizic la unul pe mediu online: dintre acei care cumpără pe internet, tocmai 57% sunt „mileniali” (au vârsta de 25-39 de ani). Mai mult de jumătate sunt femei, iar aproape 70 la sută locuiesc în oraș. După cum și era de așteptat, acei cu studii superioare se regăsesc în rândul cumpărătorilor online într-o măsură mai evidențiată – 42%, iar fiecare al patrulea are venituri lunare de 7000+ MDL. Desigur că online shopperii preferă să petreacă timpul în mediul virtual, cum altfel? Cele mai populare platforme sunt Youtube, Facebook și motoarele de căutare - aproximativ 70% spun că utilizează aceste surse de internet zilnic. Un pic mai puțini folosesc zilnic poșta electronică, Odnoklassniki și Instagram (aproximativ 40%). 

Atunci când este vorba de buget, 46% dintre online shopperi afirmă au plătit până la 500 de lei pentru ultima cumpărătură pe internet. Bărbații, însă, cheltuiesc mai mult decât femeile la fiecare comandă efectuată – 17% afirmă că au plătit peste 1000 de lei pentru ultima cumpărătură online. Mai târziu veți afla că bărbații cumpără gadgeturi și tehnică digitală într-o proporție mai mare, iar aceste tipuri de produse sunt de obicei mai scumpe.

Dacă vorbim despre frici, atunci când cumpără haine și încălțăminte pe internet, 5 din 10 moldoveni își fac griji că nu li se va potrivi mărimea, iar fiecare al treilea nu este sigur de calitatea produsului.

Moldovenii preferă „chinezescul”

Cel mai accesat website pentru comenzile online de haine și încălțăminte este aliexpress.com – aproape jumătate cumpără de pe renumita platformă chinezească. 45% au menționat un alt retailer care vinde produse din China – joom.com, iar de semnificativ mai puțin succes se bucură ebay.com și amazon.com.

Sportsdirect.com – un magazin online de haine și încălțăminte de sport, este mai accesat în rândul tineretului, o pătrime dintre persoanele de până la 25 de ani fac shopping anume aici. Moldovenii cu vârsta de peste 51 de ani cumpără doar de pe aliexpress.com. Doar 3 la sută dintre respondenți au menționat câteva site-uri locale de online shopping.

Fiecare al treilea bărbat cumpără gadgeturi și tehnică digitală online

Pe online shopperi i-am întrebat dacă mai cumpără, pe lângă haine și încălțăminte, alte produse online. Fiecare al treilea procură bijuterii și accesorii, cum ar fi genți, centuri sau eșarfe. 20% cumpără produse cosmetice sau parfumuri și tot atâția – gadgeturi și tehnică digitală. O parte dintre respondenți au menționat și alte tipuri de produse – cele pentru casă/grădină sau cele pentru automobil. Analizând datele comparativ pe sexe, observăm că produsele pentru casă sunt cumpărate într-o măsura mai mare de către femei, pe când tehnica digitală și gadgeturile – de bărbați. Tineretul achiziționează mai mult cosmetică și cărți, iar cei de 51 ani + - mai mult produse pentru casă. Cosmetică și gadgeturi aceștia din urmă nu obișnuiesc să cumpere online deloc.

În concluzie, dacă aveți o afacere e-commerce de haine și încălțăminte, e bine să știți că publicul din Moldova este adeptul shoppingului fizic. În același timp, dacă aveți un magazin – website-ul este un must-have. Astfel veți targeta publicul tânăr și acel cu venituri mai ridicate. Anume aceste persoane de obicei sunt și cele mai ocupate, iar o pagină web cu toate produsele bine descrise le salvează din timpul prețios și îi ajută să ia o decizie fără să bată prea multe drumuri.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 521 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 4%. Datele au fost colectate în perioada 26 Martie – 15 Aprilie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

 

Vizualizări312 Share Tweet Plus