Infografic: Jocurile la calculator – cine sunt gamerii din Moldova

Jocurile la calculator au acaparat lumea. Ultimele studii demonstrează că, în ultimii 8 ani, industria de jocuri video a generat mai multe venituri decât cea a filmului și a muzicii luate împreună. În viitorul apropiat se așteaptă ca vânzările din industria de jocuri la calculator să continue să crească cu încă aproximativ 20 la sută.

Cota persoanelor care joacă video games în Moldova este în ușoară creștere în ultimii ani, însă nici nu se compară cu ponderea de gameri din SUA, și chiar nici cu cea din Europa. Să vedem, așadar, cine sunt gamerii din Moldova.

Doar 16% dintre adulții din Moldova practică jocurile la calculator

În 2015, 90% dintre moldoveni nu jucau video games. Astăzi această cotă a scăzut la 82% - o parte dintre respondenți nu practică jocurile la calculator (66%) și alte 16% nici nu au un calculator. Cine a rămas? Joacă video games doar 16% dintre adulți. Putem spune că este o cifră mică, comparativ cu alte țări - în Statele Unite, cota de gameri este de 64% din populația generală. În Europa, cota jucătorilor este de 28,4% în 2019 și se prevede ca aceasta să ajungă la 34,4% până în anul 2023. 

Cum arată gamerul tipic din Moldova?

După cum și era de așteptat, majoritatea gamerilor sunt din mediu urban, doar 1/3 sunt de la sat – „de ce să joci la calculator atunci când ai atâtea de făcut prin gospodărie” – ar fi contra-argumentul unei persoane care nu practică video games. Fiecare al treilea jucător este din capitală. Cota gamerilor se împarte egal între sexe – 50% la 50%, iar vârsta medie a unui jucător este de 41 de ani. Mai mult de jumătate nu au copii. Nu putem spune despre gamerii din Moldova că au un mod sănătos de viață – 60 la sută nu practică deloc sportul și aproape tot atâția beau una sau mai multe cafele pe zi. E greu să faci mișcare atunci când stai în fața calculatorului, nu-i așa?

Gamerii înrăiți din Moldova

Din totalul persoanelor intervievate, 5% sunt gameri înrăiți – aceștia joacă video games în fiecare zi. Ei sunt în preponderență din mediu urban, 1/3 dintre ei au studii superioare, 61% nu au copii (înseamnă că au mai mult timp la dispoziție pentru jocuri) și aproape ¼ spun că sunt șomeri la moment. Un fapt pe care l-am găsit interesant este că vârsta medie a celor care joacă zilnic este de 43 de ani. În același timp, să nu omitem că prezentul sondaj a inclus doar persoanele 18+.

Preferăm jocurile la calculator de acțiune și de logică

Cei mai mulți gameri (27%) au menționat că preferă jocurile de acțiune, cum ar fi Battle Field, Call of Duty sau Dota. O pătrime optează pentru jocurile de logică și cele strategice (Chess, Морской Бой) – reamintim că o mare parte dintre gameri au studii superioare, suntem, totuși, un popor de oameni pricepuți. O bună parte dintre gameri - 16% - au indicat jocurile pe rețelele de socializare (Candy Crush, Farmville, Сокровища Пиратов) – aceasta a scăzut semnificativ din 2015, atunci când astfel de jocuri erau practicate într-o proporție de 65%. 1 din 10 gameri preferă jocurile cu cărți – ar putea fi și acestea considerate jocuri de logică, într-o oarecare măsură.

 

Avem o părere negativă despre jocurile la calculator

Per general, jocurile video sunt percepute ca fiind „rele” printre moldoveni – 7 din 10 persoane au o părere negativă. Unii consideră că acestea sunt o pierdere de timp, dăunează sănătății sau provoacă dependență. 9% au o părere neutră despre gaming și 16% au o opinie pozitivă despre jocurile la calculator. Unii dintre aceștia au menționat că acestea sunt „bune” pentru că dezvoltă logica, relaxează și sunt un mod ideal de a te distra. Alții afirmă că jocurile sunt bune, doar dacă sunt practicate cu măsură.

Printre acei care s-au expus negativ față de jocurile la calculator se regăsesc în mare parte femeile, cei cu vârsta de peste 30 de ani și persoanele din mediul rural. Persoanele tinere (până la 30 de ani) au mai degrabă o părere pozitivă despre jocurile video.

Rezultatele din acest sondaj pot fi interpretate în mai multe moduri. Rata de gameri din Moldova este în ușoară creștere – vești îmbucurătoare pentru companiile care dezvoltă jocuri video și pentru cele care plasează publicitate. În același timp, tot mai mulți aleg viața virtuală și, odată cu aceasta – un mod sedentar de viață, cu multă cafea și, probabil, cu multă mâncare nesănătoasă. Se conturează oare o generație de gameri, inactivi din punct de vedere fizic și super activi din punct de vedere intelectual, o generație de agili, strategi și multi-taskeri? Rămâne de văzut...

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, pe un eșantion de 635 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 și 70 de ani, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și cu o marjă de eroare de +/- 4%.  Datele au fost colectate în perioada 14 februarie – 7 martie 2019 la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing).

Vizualizări544 Share Tweet Plus