Infografic: Comportamentul de consum al televizorului în rândul moldovenilor

Suntem o generație de consumatori. Consumăm de toate: începând de la mâncare, apă, haine și electricitate, până la conținut digital, cărți, idei și insight-uri. Cei mai mulți dintre noi sunt consumatori, și doar unii – producători de conținut. Producători de știri interesante, divertisment și conținut digital.

Următoarea serie de articole este bazată pe datele extrase din Studiul național de audiență mass-media, un studiu realizat de Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent. Vom analiza care sunt trendurile de consum ale TV, Radio, ale internetului și ale presei scrise. Aceste date pot prezenta interes atât pentru instituțiile mass-media, cât și pentru agențiile de publicitate sau directorii de marketing, care plasează campanii de comunicare în sursele media.

Cine privește televizorul?

Conform metodei de colectare a datelor DAR (Day after recall), s-a determinat că 71% dintre respondenți au privit televizorul în ziua precedentă sondajului. Mai mult de jumătate dintre acei care au privit televizorul sunt femei și tot aceeași pondere este din mediul rural al țării. Tineretul se uită la televizor mai puțin, persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 și 35 de ani formează doar 20 la sută din persoanele care privesc televizorul – fapt care era și de așteptat, tinerii sunt mai interesați de rețelele sociale, iar necesitățile de consum media le sunt acoperite de sursele din internet. Cel mai mult urmăresc televizorul cei din Centrul țării, iar cel mai puțin - cei din Sud.

Când și cât ne uităm la televizor?

În Moldova televizorul se privește cel mai mult între orele 20:00-21:15 – aceasta este ora când oamenii vin acasă de la serviciu și pornesc televizorul în timp ce pregătesc cina. Tot în acest interval de timp, multe posturi TV rulează buletine de știri, iar agențiile de publicitate știu că acest interval este și unul mai scump din punct de vedere al plasării publicității la posturile TV.

În medie, respondenții care au urmărit televizorul în ziua precedentă spun că au petrecut 109 minute pe zi în fața televizorului, ceea ce se egalează cu 1.8 ore pe zi. Este un rezultat interesant, comparativ cu datele colectate în 2016 de Magenta Consulting, care demonstrează că, în medie, moldovenii priveau televizorul câte 2,7 ore pe zi în 2016. Iar dacă am fi să comparăm cu statisticile din Statele Unite ale Americii, observăm o diferență uluitoare. Un studiu recent, realizat de compania de cercetări Nielsen, arată că un adult din Statele Unite petrece, în medie, aproximativ 4 ore pe zi urmărind televizorul și un pic mai mult de 10 ore pe zi sunt conectați la surse media, fie acestea TV, Radio, internet sau jocuri video.

Cel mai mult timp petrec în fața televizorului persoanele care sunt în concediu de maternitate (în medie, 2.3 ore pe zi).

Top posturi TV urmărite în Moldova

PRIME a fost primul în topul posturilor TV urmărite în ziua precedentă sondajului atât la nivel național, cât și la nivel de capitală. Acesta a fost urmărit de mai mult de 1/3 din persoanele care au stat în fața micilor ecrane. În top 5 posturi TV vizionate se regăsește Moldova 1, Jurnal TV, RTR Moldova și NTV/HTB Moldova. Cele mai multe persoane care urmăresc Prime și Moldova 1 sunt din mediul rural, pe când posturile Jurnal TV, RTR Moldova și NTV sunt privite de mai multe persoane din mediul urban.

Printre locuitorii din Chișinău, topul posturilor TV urmărite diferă un pic de topul la nivel național. Așadar, pe locul doi, după PRIME, se plasează ProTV - cu 26%, urmat de RTR Moldova, Jurnal TV și NTV/HTB Moldova.

În următoarele articole vom analiza comportamentele de audiență Radio, Internet și a presei scrise. Fiți cu ochii pe noi.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting, la comanda Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), pe un eșantion de 1138 de persoane, cu o distribuție reprezentativă la nivel național și o marjă de eroare de ±2.5%. Pentru această cercetare s-a utilizat metoda Day After Recall (DAR), iar datele au fost colectate cu ajutorul tabletelor prin metoda CAPI (interviu față în față). Perioada de colectare: 17 Octombrie – 11 Noiembrie 2018.