În Moldova marketingul este lăsat în voia sorții

Cum are loc sau DACĂ are loc, în general, o activitate conturată de marketing în companiile din Moldova – am analizat acest fenomen și iată care sunt rezultatele cercetării. Dacă în lume departamentele de marketing în companii începeau să se definească deja după anii 1940, în Moldova, aceasta se pare că nu se întâmplă nici acum, în secolul XXI.

„În compania noastră nimeni nu se ocupă de activitatea de marketing”

40% din companii nu au niciun angajat care să se ocupe de activitatea de marketing,  iar în alte 38% din companii directorul general se ocupă de marketing. Doar 4% din companii au un departament pus la punct, care se ocupă de marketing sau de marketing și vânzări. Probabil, vă gândiți că această se întâmplă doar în regiunile țării. Din contră, în capitală chiar mai mulți au spus că nu se ocupă de marketing (43%, comparativ cu 42% - la Nord, 29% - în Centru și 39% - în regiunile din Sud).

Fig. 1. Compania Dvs. are un departament de marketing? (un răspuns posibil)

Aceste rezultate ne spun, de fapt, că multe companii se focusează mai mult pe vânzări. S-ar putea ca acest fenomen să fie atât de orientat spre profit și preț, încât să se ignore completamente necesitățile consumatorilor. Însă, luând în considerare că din total companii din Moldova, peste 95% sunt întreprinderi mici și mijlocii (sursa), era și de așteptat că acestea, mai degrabă, nu ar avea un departament consolidat de marketing.

Vânzări directe sau... fără promovare în general

Atunci când au fost întrebați ce canale au utilizat pentru a atrage clienți noi în ultimele 6 luni, reprezentații companiei s-au împărțit preponderent în două –trei tabere mai evidențiate. Cei mai mulți fac vânzări directe, și anume, vizitează clienții potențiali (45% dintre respondenți), pe când tot atâția nu s-au promovat deloc în ultimele 6 luni. O treime din respondenți utilizează pagina de Facebook pe care plasează postări  fără plată pentru a atrage clienți noi, însă nu este cert cât de eficientă este această metodă, deoarece, la moment, algoritmele Facebook dau prioritate postărilor cu plată.

Fig. 2. Care dintre următoarele canale au fost utilizate de către compania dvs. în ultimele 6 luni pentru a atrage clienți noi? (câte 1 răspuns pe linie)

Bugetele de marketing se stabilesc  de către companiile din Moldova la fel cum are loc și activitatea de marketing – adică, nu prea. Doar 12% dintre respondenți stabilesc bugetul de marketing ca la carte - elaborează un plan de activități, în baza căruia se calculează cheltuielile. Poate ar fi cazul ca unitățile economice din Moldova (fiind preponderent întreprinderi mici și mijlocii) să se mobilizeze, pentru că tendințele globale arată că companiile mari își ajustează strategiile și încep să concureze destul de intens cu cele mici.

Fig. 3. Cum stabiliți bugetul de promovare pentru compania Dvs.? (un răspuns posibil)

Vânzările – un indicator al activității de marketing eficiente?

Cel puțin așa consideră jumătate din companiile din Moldova:  dacă au crescut vânzările, înseamnă că marketingul a fost eficient. Însă vânzările pot crește de în urma mai multor factori, nu neapărat al activității de marketing. Aproape 40% din companiile intervievate nu monitorizează deloc eficiența activității de marketing.

Fig. 4. Cum este monitorizată eficiența activităților de marketing? (răspuns multiplu)

Poate că marketingul din Moldova o fi „lăsat în voia sorții”, însă acesta nu constă doar din promovare, ci din cei  4 sau chiar 7P și multe din companiile din Moldova au o activitate de marketing de care ele, de fapt, nici nu-și dau seama. Una este cert. Mai avem mult de parcurs până să ne distanțăm de idea de a vinde cât mai mult și să ne concentrăm pe relațiile cu clienții noștri, să înțelegem de ce au nevoie, să le oferim produse și servicii care îi vor ajuta și să construim un nivel puternic de loialitate.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion proporțional reprezentativ la nivel național în rândul întreprinderilor active - 362 interviuri,  care asigură o marjă de eroare de 5.1% la un interval de încredere de 95%. Datele au fost colectate în perioada 7 Octombrie-15 Noiembrie, 2017 prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interview).