De unde se informează tinerii despre oportunitățile de angajare?

Companiile sunt mereu în căutare de oameni buni pe care să-i angajeze și încearcă să facă acest lucru în moduri cât mai ingenioase. Video-uri plasate pe rețelele de socializare, anunțuri deosebite pe portalurile de angajare, standuri frumoase la târgurile de cariere – însă care sunt canalele de unde se informează cel mai mult tinerii din Moldova despre angajare? Are sens de investit în unele canale, dacă acestea nu sunt solicitate? 

De unde ne informăm despre angajare

Cel mai popular canal de informare despre angajări printre tinerii care au participat în sondaj, cum și era de așteptat, sunt „colegii și prietenii” – metoda „din vorbă în vorbă” a fost mereu eficientă în Moldova. 60% dintre tinerii intervievați au spus că află despre oportunitățile de angajare de la prieteni. Pe locul doi și trei se află site-urile de angajare și rețelele de socializare, din care se informează 40% și, respectiv, 36% din tineri. Cele mai puțin populare canale de informare sunt ziarele, ziua ușilor deschise la sediul angajatorului și afișele stradale – trăim în era online-ului, totuși.

Fig. 1: De unde vă informați despre angajare (locuri de muncă)?

Colegii și prietenii sunt cea mai populară sursă de informare despre angajare

Bărbații par să se bazeze mai mult decât femeile pe prieteni și colegi, atunci când vine vorba de căutarea unui job (68% dintre bărbați au indicat această sursă, în comparație cu 54% în rândul femeilor). Se observă, însă, că ”prietenii și colegii” drept sursă de informare contează mai puțin pentru tinerii care au venituri în familie mai mici de 4500 MDL/lună per gospodărie. Probabil, cei cu venituri mai mici nici nu au prieteni care ar putea să știe prea multe despre oportunități de angajare interesante și atractive.

Cine caută de lucru pe site-urile de angajare?

Site-urile de angajare sunt cea mai puțin populară sursă de informare printre studenții și absolvenții școlilor profesionale (doar 33% din studenți și 24% din absolvenți au ales această sursă, în comparație cu până la 54% - în cadrul celorlalte segmente). S-ar putea aceasta datora faptului că la școlile profesionale merg acei care deja lucrează sau știu unde vor lucra: unii - în afaceri de familie, alții - la companiile care au reușit să-i recruteze de pe băncile școlii profesionale?

Cine alege să meargă la târgurile de cariere?

Un lucru interesant despre târgurile de cariere este faptul că niciun vorbitor de limba rusă nu a ales această sursă de informare și doar 8% dintre cei vorbitori de română. De asemenea, târgurile de cariere sunt mai populare pentru tinerii care caută să se angajeze cu un salariu mai mare din start. Ar putea fi aceasta influențat de faptul că tinerii percep târgul de cariere ca o platformă unde se prezintă mai degrabă companiile internaționale?

Dar, pe lângă aceasta, am observat că cei mai mulți dintre acei care vor să se angajeze la o companie internațională caută oportunitățile de angajare pe site-urile companiilor. Ar fi oare o percepție generală printre tineri, precum că doar companiile internaționale au un website bine funcționabil, care postează anunțuri de angajare reînnoite? Sau totuși explicația este că acei tineri care vor să se angajeze la o companie străină depun un efort mai mare pentru a veni la interviul de angajare bine pregătiți?

Însă noi credem că în căutarea unui job bun nu trebuie omis niciun canal. De ce să nu căutăm ”pe toate fronturile”? – Astfel, mărim șansa că vom găsi un job care să ne inspire.

Acest studiu a fost realizat de Magenta Consulting în parteneriat cu METRO Cash&Carry Moldova și Efes Vitanta Moldova Brewery. Metodologie: Rezultatele cercetării sunt reprezentative la nivel național în rândul populației de 18-25 de ani, cu o marjă de eroare de +/- 4.8%, la un nivel de încredere de 95%. Studiul a fost realizat pe un eșantion probabilistic stratificat multistadial pe 409 respondenți. Datele au fost colectate în perioada 9 - 18 iulie 2017, la telefon, prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing). 

 

Vizualizări1220 Share Tweet Plus