Cât marketing se ascunde în dezvoltarea unei companii moldovenești?

Pe parcursul celor 27 de ani de independență, economia Republicii Moldova a înregistrat o schimbare radicală, trecând la sistemul capitalist. Acest proces s-a datorat, implicit, apariției și dezvoltării companiilor private. Totuși, extinderea și îmbunătățirea sectorului privat are loc într-un mod lent și migălos.

Care sunt strategiile pentru următorul an?

Mai puțin de jumătate dintre companiile din Moldova elaborează strategii de dezvoltare ulterioară. Astfel, doar  39% se axează pe creșterea numărului de  vânzări în anul următor și 32 % - pe  extinderea domeniului de marketing.  60% din respondenți au susținut că nu anticipează mărirea volumului de vânzări, pe când alte 67%  au relatat că nu se focusează pe compartimentul de marketing.

Fig.1. Compania Dvs. elaborează strategii/planuri anuale pentru următoarele domenii de activitate (câte un răspuns pe linie)

Marketingul - un domeniu neexploatat de moldoveni

În general, domeniul marketingului nu este exploatat la justa valoare de către moldoveni. Atunci când își planifică activitatea de marketing, marea majoritate, 65%, preferă să se orienteze în baza experienței și a intuiției proprii. Unii ( 29%)  au discuții periodice cu agenții comerciali pentru a le afla opinia, iar câteva  companii tinere (26%) analizează lunar datele despre companie. Doar 1% din companiile chestionate au  afirmat că apelează anual la o cercetare de marketing prin intermediul agențiilor specializate. 

Ce tip de informații utilizează compania Dvs. în timpul planificării activității de marketing? (răspuns multiplu)

Întrebați ce tip de informație i-ar ajută să-și planifice mai eficient  activitățile de marketing, majoritatea respondenților (26%) au afirmat că sunt interesați de datele generale cu privire la situația pieței, schimbarea numărului de consumatori și puterea de cumpărare. În același timp, o parte reprezentativă (18%) s-au dovedit a fi preocupată  de propria cotă pe piață, pe când 16% au dorit să afle mai multe despre cotele rivalilor pe piață, pentru a-și stabili politicile de marketing și concurență.  Surprinzător, dar ratingul media se numără printre ultimele domenii de interes, sugerând faptul că  antreprenorii nu conștientizează impactul publicității  asupra comercializării produsului.

Ce tip de informație v-ar fi utilă pentru planificarea activității de marketing, în primul și în al doilea rând? (un răspuns pe coloană)

Cât de utilizată  este marca comercială?

Unul din elementele distinctive ale unei companii este marca comercială. Ea facilitează memorarea produsului și contribuie la dezvoltarea sectorului de marketing. Însă, majoritatea companiilor din Moldova nu au o marcă proprie de comercializare. Acestea evită să vândă servicii sau produse sub o identitate comercială personalizată. În acest context, 73% au recunoscut că nu au propria linie comercială și doar 13% au creat una. Majoritatea întreprinderilor care au o linie comercială proprie sunt din Chișinău. Probabil, companiile din capitală au o abordare mai occidentală, orientată spre publicitate și comunicarea cu publicul.

Compania Dvs. vinde servicii/produse cu propria/propriile marcă/mărci comercială/e? (un răspuns posibil)

Dezvoltarea unui business necesită timp și investiții atât materiale, cât și morale. Pentru a obține profitul dorit,  este nevoie de mult efort și răbdare, astfel, încât niciun aspect să nu fie neglijat. Totuși, moldovenii rămân conservatori și nu alocă buget suficient pentru marketing, neînțelegând în totalitate impactul pe care l-ar putea avea un studiu de marketing sau crearea unei mărci distinctive. Prin urmare, nici rezultatele nu sunt cele așteptate, iar mediul de afaceri autohton continuă să evolueze lent.

Metodologie: Sondajul a fost realizat de Magenta Consulting pe un eșantion proporțional reprezentativ la nivel național în rândul întreprinderilor active - 362 interviuri,  care asigură o marjă de eroare de 5.1% la un interval de încredere de 95%.  Datele au fost colectate în perioada 7 octombrie-15 noiembrie 2017 prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interview).