Bune și rele descoperite despre moldoveni în 2013

Familie

1.     Mama, tata și 2 copii este familia ideală pentru 34%. În realitate, jumătate dintre familii aleg să crească un singur copil.

2.     Suntem pe locul 10 în Europa după rata de utilizare a contraceptivelor, din 22 de țări.  Mai puțin decât noi, se protejează Ucraina, Spania, Uzbekistan, Irlanda, Serbia. Prezervativul este cea mai populară metodă de contracepție la noi în țară

3.     38% dintre femei și-ar dori ca soțul să asiste la venirea pe lume a bebelușului. Iar 89% dintre ele cred că ar face față unei funcții de conducere și s-ar considera împlinite dacă ar reuși să îmbine lucrul cu familia, chiar și după apariția copiilor.

4.     73% din moldoveni se consideră deschiși spre nou și pregătiți să facă față schimbărilor de circumstanțe. În același timp, bărbații de la țară reușesc cu greu să facă față dificultăților vieții de zi cu zi. Iar trecerea peste stereotipuri - crescutul copiilor e muncă de femeie, treburile ce țin de îngrijitul casei, mai ales dereticat, spălat de vase și gătit sunt înjositoare - chiar imposibil de depășit. 

5.     Cel mai tare ne facem griji pentru viitorul copiilor și pentru lipsa banilor. 71% nu dețin economii nici pentru zile negre.

6.     Când nu mai au bani, 57% din tineri fac datorii, împrumutând de la rude. Vârstnicii, preferă să strângă cureaua. Nici unii, nici alții nu fac împrumuturi la bancă și doar 10% au curajul să-și depună economiile pentru a câștiga din dobândă.

7.     După ce își fac lecțiile, copiii din Moldova sunt puși la lucru - se ocupă de treburile casei. Iar dacă le mai rămâne ceva timp, aleg să-l petreacă în compania computerului.

8.     53% din moldoveni au computer și internet. Unii - chiar și câte 4 calculatoare în casă.

9.     Internetul e bun pentru  Skype,  Odnoklassniki si Facebook sau ca să descărcăm conținut.

10.  Pentru 55% ziua de naștere nu este sărbătoarea preferată, dar le face plăcere să o serbeze.

11.  54% apreciază reducerile ce le sunt oferite prin intermediul cupoanelor și le-ar folosi cu placere.

12.  51% preferă cadourile surpriză. În topul darurilor pe care și-ar dori să le primească sunt călătoriile, cărțile, florile, gadget-urile sau banii.

13.  Ne plac produsele alimentare autohtone, dar servicii preferăm ca peste hotare.

14.  În timpul liber 85% aleg să stea cu familia în fața televizorului. 15% din tinerii de 16-29 de ani însă, cred că pentru a fi sănătos, trebuie să duci un mod activ de viață, să mănânci corect, să dormi cel puțin 7 ore pe noapte și să nu fumezi.

15.  39% au câte 2-3 prieteni, iar 19% nici unul.

16.  Cel mai popular mijloc de transport public în Chișinău, chiar dacă e mai scump și incomod deseori, este microbuzul.

 

Situație socio-economică

17.  Suntem țara cu cea mai rapidă scădere a populației din lume. Zilnic țara se diminuează cu 106 locuitori, care pleacă, de regulă, la muncă peste hotare.

18.  În mediu un locuitor plecat peste hotare trimite lunar acasă circa 500 de dolari, majoritatea remitențelor provenind din Rusia (40%). Banii sunt, în mare parte utilizați pentru consum. Mai mult de jumătate din populația țării trăiește din remitențele de peste hotare.

19.  Cel puțin 20.000 de lei/an sunt necesari pentru o familie de la țară pentru utilitățile comunale, prelucrarea unui hectar de pământ, plata fondului social și a două asigurări medicale. Suma nu include telefonul și internetul, hainele, mâncarea, costurile legate de prelucrarea grădinii și întreținerea animalelor domestice, medicamente,  precum și cele legate de creșterea și educația copiilor. În cea mai mare parte din localitățile rurale, de un loc de muncă pe loc se bucură circa 80 de persoane.

20.  Cea mai mare parte a candidaților care doresc să își schimbe locul de muncă acasă au un salariu de mai puțin de 1000 până la 3000 de lei.

21.  Deficiența cu care se confruntă investitorii străini este insuficiența forței de muncă calificate, deși, 90% din angajații acestor companii sunt de pe loc.

22.  Angajatorii spun că au nevoie de croitori, constructori și programatori IT. Majoritatea celor aflați în căutarea unui loc de muncă la târgurile de angajare au studii superioare, mai ales în economie.

23.  Cel mai des plătim mită poliției, în peste 50% din cazuri. Iar cei care aleg această metodă de "rezolvare a întrebărilor" sunt oamenii cu venituri mici.

24.  Doar 27,1% din respondenți nu oferă categoric mită. Iar numărul celor care consideră că e mai simplu de apelat la căi neoficiale crește pe an ce trece. De la 48,6% în 2007, la 53% în 2012. "Problemele" în Moldova se rezolvă în primul rând cu bani, apoi prin relații, urmate de cadouri.

 

Alegeri electorale și servicii publice

25.  Electoratul din Moldova este în mare parte pesimist și nu prea mulțumit de mersul lucrurilor. Preponderent are studii medii. Se informează mai mult de la TV decât citește și votează din simpatie  pentru liderii de partid și nu conform programului politic al fracțiunilor.

26.  Unicii care susțin în totalitate parcursul european, 86% din electorat, sunt PL-iștii. Restul electoratului ar vota și pentru integrarea în Uniunea Vamală cu Rusia. 

27.  87% sunt împotriva țigărilor și susțin legea de interdicție totală a fumatului în locurile publice.

28.  Grupurile-țintă ale partidelor: PD - casnicele de la sat; PL -  tinerii; PCRM - pensionarii și persoanele active, dar cu venituri mici. Iar PLDM - șomerii. 

29.  Toți își doresc, dar numai 5% au utilizat servicii publice online, de regulă: ale Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, serviciul Ministerului Educației - pentru verificarea actului de studii și al I.S. Registru - pentru verificarea datelor personale.

30.  În 2013 Magenta Consulting a împlinit 7 ani. În acest an urmează noi descoperiri.