Noutăți

Rezultatelor Studiului “Evaluarea cunoștințelor, atitudinilor și practicilor în domeniul prevenirii cancerului de col uterin în Republica Moldova”

Pe data de 28 noiembrie 2018, au fost lansate rezultatelor Studiului “Evaluarea cunoștințelor, atitudinilor și practicilor în domeniul prevenirii cancerului de col uterin în Republica Moldova”, în cadrul unei conferințe de presă, în Chișinău. Cele mai importante date au fost prezentate de către Andrei Ciobanu, Research Director Magenta Consulting.

Cercetarea a arătat că 59 la sută dintre femeile cu vârsta de 25-61 de ani din Republica Moldova, care ar trebui să facă testul de screening cervical o dată la 3 ani pentru a preveni cancerul de col uterin, nu au făcut niciodată un asemenea test. Cele mai multe femei care nu au făcut testul sunt din sudul țării, dar și din familiile sărace.

Cancerul de col uterin poate fi prevenit cu ușurință prin realizarea screeningul-ui cervical o dată la trei ani, de către femeile cu vârsta cuprinsă între 25-61 de ani. În Republica Moldova acest screening poate fi realizat gratuit la medicul de familie. Cu toate acestea, Studiul atestă că doar o pătrime din femeile de această vârstă cunosc despre posibilitatea realizării testului citologic, iar dintre acestea mai puțin de jumătate știu că testul poate fi realizat gratuit. În special femeile din familiile sărace sunt cele care nu cunosc acest lucru. Și mai puține sunt femeile care știu că testul se face o dată la trei ani, astfel că multe dintre ele îl fac fie mai des (o dată pe an), fie mai rar (o dată la 4-5 ani), decât este recomandat de specialiști.

La capitolul informării și inițiativei de a face screening-ul de col uterin, Studiul arată un rol important în acest sens al medicului de familie și al ginecologului. 76% dintre femeile care au făcut testul citologic, l-au efectuat la sugestia personalului medical și doar 22% – din inițiativă proprie. Specialiștii constituie și principalele surse de informare a femeilor despre screening-ul cervical și doar 18% dintre femei au declarat că s-au informat din mass-media

Întrebate despre barierele ce le-ar împiedica să efectueze testul de screening cervical, cele mai multe femei au invocat lipsa de timp, frica, dar și necunoașterea unde să se adreseze pentru a efectua testul. Totodată, majoritatea dintre ele ar prefera să fie invitate la test prin apel telefonic, sau în cadrul unei vizite la medicul de familie.

Studiul național despre cunoștințele, atitudinile și practicile în domeniul prevenirii cancerului de col uterin în Republica Moldova fost realizat în toamna anului 2018, pe un eșantion de 1226 de femei, incluzând și o componentă calitativă sub formă de focus grupuri și interviuri aprofundate cu 51 de femei (25-61 de ani), 40 de medici și 15 experți în sănătate publică. 

Rezultate Studiu - .pdf

Raportul complet poate fi vizualizat în rubrica „Rapoarte publice” de pe website-ul Magenta sau pe website-ul beneficiarului - UNFPA Moldova.

Rezultatele Studiului vor fi utilizate pentru elaborarea unei strategii de comunicare pentru schimbare de comportament a femeilor din grupul țintă, precum și pentru luarea deciziilor informate și bazate pe dovezi pentru prevenirea cancerului de col uterin în Republica Moldova.

Studiul are o marjă de eroare de +/- 2,8% și a fost realizat de compania Magenta Consulting sub egida Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu sprijinul Fondului ONU pentru Populație (UNFPA) și al Agenției Elvețiene pentru Dezvoltare și Cooperare (SDC) în cadrul proiectului “Prevenirea cancerului de col uterin în Republica Moldova”.

Vizualizări120 Share Tweet Plus